De meest simpele veiligheidsoplossing voor de laad- en losomgeving

(Advertorial) Om de situatie tijdens het laden en lossen veilig te houden, zijn er vele oplossingen beschikbaar: aanrijdbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer.

Het creëren van een veiligere werkomgeving wordt ook bevorderd door meer opleidingen en trainingen, een enthousiast management of bepaalde incentives om de mensen mee te krijgen in een verbeterproces. Gezien de risico’s op de laadkaai is een inhaalslag nog steeds meer dan nodig.

We weten inmiddels dat in de logistieke sector nog steeds teveel ongevallen plaatsvinden. Verder is duidelijk dat bij de meeste ongevallen in het magazijn een heftruck is betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag, onervarenheid en een onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met de laadkaai en we hebben de meest risicovolle situatie gevonden. Zo zijn valongelukken nog steeds geen zeldzaamheid.

Nu we langzaam richting de zomer gaan, bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten.

Toch kunnen risico’s soms worden beperkt door simpele oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Simpel omdat het dan mogelijk is om deuren open te houden en te profiteren van dat fijne briesje (tenzij u een koelmagazijn heeft natuurlijk). De oplossing is ook simpel omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is meestal meer dan genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals een combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.nl.

Recente nieuwsberichten

Why consider factory logistics and what are the benefits.

(Advertorial) We live in challenging times that require supply chains to be agile and respond fast to changes in supply and demand. On the B2C and B2B sides, customers demand higher standards than before. This requires a razor-sharp focus, but can you be focused on everything?

PTV Benelux krijgt met Hans Bottelier nieuwe algemeen directeur

Per 1 januari 2022 neemt Hans Bottelier de fakkel over van Dyon van Gaans als algemeen directeur van PTV Benelux. Hans Bottelier (foto links) is ruim dertig jaar in dienst bij PTV Benelux. Hij begon er als consultant met het implementeren van planningssoftware en gaf leiding aan de afdeling implementaties en projecten.

Jungheinrich bouwt volautomatisch logistiek centrum met AMR’s voor Prodrive Technologies

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, bouwt voor het technologiebedrijf Prodrive Technologies een nieuw logistiek centrum in de buurt van Eindhoven. Het nieuwe gebouw telt een opslagruimte van meer dan 20.000m² en moet tegen de herfst van 2022 volledig operationeel zijn.

Danfoss detecteert verzendfouten met cameratechnologie van Zetes

De Deense onderneming Danfoss Group, ontwikkelaar en producent van energie-efficiënte systemen, implementeerde in 2015 al het laadcontrolesysteem ZetesMedea in zijn centrale magazijn in Roedekro om verzendfouten te elimineren en de kosten te verlagen.

Bekina Boots traceert laarzen met RFID-oplossing van Aucxis

De Belgische laarzenproducent Bekina Boots ontwikkelt en produceert duurzame polyurethane (PU) veiligheidslaarzen. Het bedrijf commercialiseert zijn professionele laarzen in 58 landen wereldwijd, en dit in uiteenlopende sectoren zoals landbouw, visserij, bouw en de voedingsindustrie.

Eerste realisatie joint venture WVI volledig voorverhuurd

De warehousesite in het Duitse Gelsenkirchen die eigendom is van WVI, de joint venture van WDP en VIB, is volledig voorverhuurd. De site, die deels in ontwikkeling is, zal logistieke opslagruimte bieden aan twee bedrijven op basis van een langetermijn huurcontract.

DB Schenker breidt luchtvrachtservices uit vanuit Eindhoven

Logistiek dienstverlener DB Schenker breidt zijn luchtvrachtservices in de Benelux verder uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 zal DB Schenker operationeel zijn vanuit een nieuw pand in de nabijheid van Eindhoven Airport. De services van DB Schenker in ‘Brainport Eindhoven’ zijn primair gericht op de hightech- en semiconductorsectoren.

Handheld komt met nieuwe versie van Nautiz X6 ultra-rugged phablet

Handheld Group, fabrikant van robuuste mobiele computers met hoofdzetel in het Zweedse Lidköping, introduceert een nieuwe versie van zijn Nautiz X6 ultra-robuuste phablet, een handheld-computer die de functionaliteit van een tablet op groot scherm combineert met de prestaties van een robuuste mobiele telefoon.

Werkgevers in Transport & Logistiek plannen aanwervingen

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het eerste kwartaal van 2022 te versnellen. Van de werkgevers die in oktober 2021 werden bevraagd, is 62% van plan tegen eind maart 2022 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl slechts 3% het wil verminderen, 32% geen verandering verwacht en 4% onbeslist is.

Elmer Spruijt benoemd tot VP Transportmanagement EMEA bij Descartes

Elmer Spruijt (41) vervult sinds november de functie van vice president Transportmanagement bij softwareleverancier Descartes. Eerder was hij werkzaam als VP Growth & Global customers bij Shypple en vervulde hij diverse leidinggevende rollen bij Accenture.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.