Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Maar hoe realiseer je dit?

“Dit is mogelijk door een juiste verhouding tussen systeembetrouwbaarheid, levenscyclus gedreven investeringen op het vlak van assets, ondersteuning en onderhoud”, stelt Sylvester Bussing, Lifetime Services Manager bij TGW Benelux. “Dat is niet eenvoudig. De belangrijkste doelstelling voor TGW en haar klanten is de “uptime” van de installaties zo hoog mogelijk te houden en dit volgens de afgesproken KPI’s. Daarom hebben we vorig jaar in de Benelux onze nieuwe divisie ‘Lifetime Services’ geïntroduceerd.”
 
Met Lifetime Services is de klant 24/7 in veilige handen. Met een (wereldwijd) serviceteam van engineers en technici werkt TGW hard om elke oplossing
draaiende te houden. Wanneer de klant ondersteuning nodig heeft staan de servicemonteurs en technici klaar. Of het nu gaat om ondersteuning op afstand via onze hotline-service, lokale interventie, preventief onderhoud of een service met reserveonderdelen. Klanten kunnen individueel en naar eigen behoeften deze service invullen.
 
Om de levensvatbaarheid van material handling-systemen te maximaliseren, en een doordachte maintenance- en repair-strategie te implementeren, geeft TGW de volgende tips mee. 
 

  1. Bepaal samen met de integrator hoe de werkrelatie wordt ingevuld. Definieer dit op basis van het relatietype en het risicoprofiel dat voor jouw business aanvaardbaar is.
     
  2. Identificeer op basis van dit profiel de LTS-gerelateerde aspecten die de OPEX (Operating Expenditures) beïnvloeden. Hou grip op de Overall Equipment Effectiveness (OEE), de afstemming tussen de operationele activiteiten van de onderneming, de capaciteit en de kwaliteit. Wanneer dit succesvol is kan via een grondige risicoanalyses een zekere voorspelbaarheid gecreëerd worden.  
     
  3. Zet de inzichten in de bedrijfsprocessen om in meetbare variabelen die via toepassingen of innovaties naar een hoger niveau worden getild. Zo kan men thermografische analyses inschakelen om slijtage van de componenten vast te stellen en toepassingen zoals 5S te implementeren, waarbij ingezet wordt op efficiënte werkplekken.
     
  4. Hanteer een grondige componentmanagementstrategie, waarbij proactief aan de slag wordt gegaan met innovaties. Dit brengt voor bedrijven vaak nieuwe mogelijkheden en betere alternatieven met zich mee. Omdat je continu bijblijft op technologisch vlak, voorkom je veroudering van de installaties.
     
  5. Vernieuw de IT-hardware tijdig. Meestal moet deze na een aantal jaren vervangen worden en ga je met de nieuwste technologie mee.

Het beste resultaat voor de verlenging van de levenscyclus van material handling-systemen haal je echter wanneer je de integrator al in de designfase van de logistieke oplossing meeneemt en de OPEX beter voorspelbaar wordt. Zo kunnen vanuit een operationeel- en serviceperspectief vroegtijdig blinde vlekken geïdentificeerd worden.
 
“Op die manier vermijd je onnodige risico’s omdat je weet waar de zwakke plekken zijn. Maar ook welke onderdelen je preventief in de gaten moet houden”, vervolgt Sylvester Bussing. “Heb je een degelijk design en een goed begrip van de klantenprocessen, dan resulteert dit in een voorspelbaar gedrag van de magazijnautomatisering. Dit kan je dan vertalen naar een gestructureerde samenwerkingsvorm, waarbij het Life Cycle Plan een ondersteunend middel is.”
 
 
Wenst u meer informatie?
Contacteer TGW Systems bv.
T: +31 (0)165 – 763030
E: benelux@tgw-group.com
W: http://www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.