Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Duurzame verslogistiek

De rit naar 100% elektrisch leveren bij HelloFresh

Joran van der Hel, ground operations manager Benelux bij HelloFresh: “In de Benelux rijden nu 518 HelloFresh-bestelwagens rond. Ze hebben een autonomie van 280 tot 400 kilometer.”

Sinds de Benelux-divisie van HelloFresh zeven jaar geleden de shift naar elektrische leveringen inzette, heeft de bezorger van maaltijdboxen een heel traject afgelegd op zoek naar de meest aangewezen oplossing. Dankzij gepersonaliseerde elektrische bestelwagens en zogenaamde snellaadpleinen ontvangt 94 procent van de klanten nu al zijn goederen via emissievrij transport.

HelloFresh werd in november 2011 in Berlijn opgericht en is intussen uitgegroeid tot een mondiale speler met eind 2023 meer dan 6,6 miljoen actieve klanten. Naast de bekende maaltijdboxen, omvat het bedrijf nog enkele submerken, zoals de kant-en-klare maaltijdservice Factor. In de Benelux opereert HelloFresh vanuit het centrale distributiecentrum in het Nederlandse Bleiswijk. “We pakken er de boxen in en sorteren ze op volgorde”, verduidelijkte Joran van der Hel, ground operations manager Benelux bij HelloFresh. “Van daar uit transporteren we de goederen naar onze zestien decentrale logistieke hubs. Door de grondige voorbereiding in het distributiecentrum hoeven we de boxen in de lokale vestigingen enkel nog in te laden.”

Duurzaam leveren

De maaltijdboxbezorger zet sterk in op duurzaamheid. Het distributiecentrum kreeg de kwalificatie ‘BREEAM-NL Excellent’ en is aangedreven door een combinatie van eigen zonnepanelen en aangekochte windenergie. “We werken in de Benelux ook toe naar een volledig emissievrije bezorging tegen eind 2024”, vervolgt Joran van der Hel. “Gezien onze hoge rittencadans met zes leverdagen en verschillende levervensters vormt dat een grote uitdaging. We proberen onze ritten daartoe optimaal in te richten. Voor sommige bezorgtijden vragen we een kleine toeslag en we schuiven de meest gunstige momenten naar voren om de volumes duurzaam te spreiden.” De shift naar elektrisch rijden geldt als een doorslaggevende factor. “In 2017 rolden we de eerste projecten uit”, blikt Joran van der Hel terug. “Onder meer een bestelwagen van Nissan en de Streetscooter van Deutsche Post passeerden de revue, maar de actieradius bleef in beide gevallen te beperkt.”

Gepersonaliseerde, gekoelde eVito

In 2020 ging HelloFresh een samenwerking aan met Mercedes-Benz voor de ontwikkeling van zeven gepersonaliseerde eVito’s.

J. van der Hel: “De bestelwagens waarmee we onze Gentse klanten bedienden, kwamen tot stand na een co-creatie op basis van een reeks workshops, procesanalyses en feedbacksessies. Gezien het belang van temperatuurconditionering en onze specifieke en complexe operationele behoeften was maatwerk een absolute noodzaak. De manier waarop de motor samenwerkt met de koelunit hoort bijvoorbeeld aan te sluiten op het aantal stops en de lengte van onze routes.”

De geüpdatete versie van de eVito, de Tourer met grotere actieradius die Mercedes-Benz eind 2021 lanceerde, paste bij die specifieke noden. Van dat type rijden er in de Benelux nu 518 HelloFresh-bestelwagens rond. Ze hebben een autonomie van 280 tot 400 kilometer. “Op welke afstand we exact landen, hangt vooral af van de rechtervoet van de bestuurder”, stelt Joran van der Hel met een kwinkslag. “We proberen onze chauffeurs op dat vlak te sensibiliseren.” De cargoruimte biedt plaats voor 48 tot 53 dozen. HelloFresh leaset de bestelwagens voor een periode van 60 maanden.

J. van der Hel: “Wat de koeling betreft, heeft de isolatie van het laadruim een bijzonder lage warmtedoorgangswaarde van 0,30W/m²K. Een dubbele vloer en luchtkussens stimuleren de luchtcirculatie. De voertuigen beschikken bovendien over een aparte batterij. Met één kabel is het mogelijk zowel de batterij als de koelunit op te laden. Waar ik ook veel belang aan hecht, is de feedback van de bestuurders. De tevredenheidsscore van 97,4 procent wijst erop dat het op dat vlak zeker goed zit.”

Foto 2 Hello Fresh OPGELET NIEUWE FOTO

Naast de bekende maaltijdboxen, omvat HelloFresh nog enkele submerken, zoals de kant-en-klare maaltijdservice Factor. In de Benelux opereert HelloFresh vanuit het centrale DC in het Nederlandse Bleiswijk. Van daar uit worden de goederen naar de zestien decentrale logistieke hubs getransporteerd.

Foto: ©HelloFresh

Snellaadpleinen bij elke hub

Niet alleen de voertuigkeuze staat bij de transitie naar elektrische leveringen centraal. “Je moet ook op zoek naar de aangewezen laadinfrastructuur. Gezien de grote netcongestie belooft die uitdaging nog toe te nemen”, klinkt het

In 2019 startte HelloFresh met de uitrol van laadstations bij vier lokale hubs. Dat initiatief kwam na de samenwerking met leverancier van snellaadpleinen PowerGo letterlijk en figuurlijk in een stroomversnelling. ‘Smart charging’-software stuurt de laadpalen aan en bepaalt de aangewezen laadsnelheid op elk moment. Bijgevolg laden de voertuigen bij aankomst snel op om daarna tijdig te vertrekken. “De laadpleinen zijn makkelijk op- en af te schalen wanneer nodig”, aldus Joran van der Hel. “In het begin veronderstelde ik dat we voor elk voertuig een laadpunt moesten voorzien, maar dankzij een efficiënte planning blijkt dat niet nodig. Met behulp van snellaadpunten zorgen we ervoor dat de voertuigen tussen de ochtend- en namiddagshift weer voldoende opgeladen zijn. Het is de bedoeling dat alle hubs over een laadvermogen van 1.700 kilowatt beschikken. Vandaag verloopt 94 procent van de leveringen elektrisch. Tegen het jaareinde streven we naar honderd procent.”

KD

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.