DB Schenker pleit voor strengere doelstellingen CO2- reductie
Na toetreding tot het wereldwijde klimaatinitiatief EV 100, besloot DB Schenker onlangs zijn eigen vloot van distributievoertuigen geleidelijk over te schakelen naar elektromobiliteit. Het doel is alle voertuigen tot 3,5 ton te voorzien van elektrische aandrijving of brandstofcellen tegen uiterlijk 2030. De helft van alle voertuigen met een gewicht tussen 3,5 en 7,5 ton zal dan ook elektrisch worden aangedreven. Nu al rijdt DB Schenker met elektrische voertuigen in Oostenrijk, Italië en Noorwegen, en met elektrische bakfietsen in een tiental Europese steden.
De logistiek dienstverlener beschouwt de Europese CO2-reductiedoelstellingen voor bedrijfsvoertuigen van 20% tegen 2025 en 35% tegen 2030 als haalbaar en pleit nu ook voor actie met betrekking tot vrachtwagens met een gewicht van meer dan 7,5 ton, inclusief en vooral bij de fabrikanten.
Verder test DB Schenker in een Duits proefproject samen met vrachtwagenconstructeur MAN en de Fresenius-universiteit de efficiëntie van digitaal bestuurde vrachtwagenkonvooien, ook wel ‘platooning’ genoemd. Samen met de Zweedse startup Einride is ’s werelds eerste elektrische en volledig autonome vrachtwagen onlangs commercieel in gebruik genomen.
Foto: DB Schenker – platooning