Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen
Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag. Aangezien vrachtwagens in Nederland jaarlijks rond vijf megaton CO2 uitstoten, zou dat een besparing van 500.000 ton CO2 kunnen opleveren. Dat staat gelijk aan 3,5 miljoen keer vliegen van Amsterdam naar Parijs.
Hoewel vrijwel alle logistieke bedrijven (97%) doordrongen zijn van het belang van een meer datagedreven logistiek, valt data delen in de praktijk tegen. Logistieke ketens bestaan tegenwoordig uit veel schakels en vrijwel geen enkele schakel heeft overzicht over de gehele keten. Daardoor blijven inefficiënte processen onzichtbaar en wordt de beschikbare capaciteit lang niet altijd benut. Dat is een gemiste kans. Zo verwacht 67% dat langdurige samenwerking tussen dienstverleners en opdrachtgevers de logistiek efficiënter en duurzamer kan maken.
Datagedreven ketens zullen de logistieke sector van de toekomst steeds meer bepalen. “Veruit de meeste logistieke bedrijven zijn bereid data te delen, maar de praktijk is weerbarstig”, aldus Albert Jan Swart, sectoreconoom Transport en Logistiek bij ABN AMRO. “Zodra verschillende partijen bij het logistieke proces betrokken zijn – zoals transporteurs die als onderaannemers fungeren – wordt het ingewikkeld. Daarom is het belangrijk om samen te werken met opdrachtgevers, omdat het delen van data in de volledige keten tot een sterke verbetering van de logistieke operatie zal leiden. Door goedkopere sensoren worden steeds meer data gegenereerd en door de opkomst van 5G-netwerken wordt het mogelijk enorme hoeveelheden data snel te delen. Zo komt steeds meer informatie beschikbaar die bedrijven kunnen gebruiken om hun logistieke processen te verbeteren.”