Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg. De emissievrije vrachtwagen zal worden gebruikt voor regionale distributie en vaste lijndiensten in de nacht naar Berlijn. Een tweede waterstof-brandstofcelvrachtwagen, de 19-tons Enginius Bluepower, zal medio 2023 leveringen voor Dachser gaan verrichten in het stadscentrum van Hamburg.

In Maagdenburg zal Dachser volgens planning begin 2023 een Hyundai Xcient waterstof-brandstofcelvrachtwagen in gebruik nemen. Het voertuig, dat een totaal toelaatbaar gewicht van 27 ton heeft en 18 palletplaatsen biedt, heeft een actieradius van maximaal 400 kilometer, wat betekent dat het in een tweeploegendienst kan worden ingezet. De vrachtwagen zal worden bestuurd door professionele chauffeurs die dit jaar hun opleiding bij Dachser afronden. Terwijl de waterstof-brandstofcelvrachtwagen overdag wordt getest in de regionale distributie naar de regio Magdeburg, zal hij ’s nachts in het systeemtransport naar de vestiging van Dachser in Berlijn-Schönefeld rijden. Het emissievrije voertuig zal voor het vervoer in de nacht worden uitgerust met een tandem-wissellaadbakaanhanger. Tegen de tijd dat het voertuig wordt afgeleverd, zullen er in de buurt van de twee Dachser-vestigingen in Maagdenburg en Berlijn faciliteiten beschikbaar zijn waar de truck waterstof kan tanken.
 
De contractuele partner van Dachser is H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG uit Maagdenburg. Het verkoopbedrijf maakt deel uit van H2 Green Power & Logistics GmbH.
 
Vanaf medio 2023 zal Dachser ook een Bluepower 1938 waterstof-brandstofcelvrachtwagen van Enginius uit Bremen – een dochteronderneming van de Faun Groep – inzetten voor leveringen in het stadscentrum van Hamburg. De vrachtwagen zal een aanvulling vormen op het Dachser Emission-Free Delivery concept, dat geen lokale uitstoot kent en dat al in de herfst van 2022 in Hamburg van start gaat. De Bluepower 1938 heeft een toegestaan totaalgewicht van 19 ton en kan tot 18 pallets met goederen vervoeren met zijn vaste laadbak. De geschatte actieradius van 250 kilometer plus reserve is ideaal voor leveringen in stadscentra en zou bovendien een erg hoog recuperatiepotentieel bieden.

Foto: Dachser Enginius Bluepower

Recente nieuwsberichten

Normative helpt Europese bedrijven emissierapportage na te leven

Binnenkort wordt in de EU de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) ingevoerd. Die uitgebreide wetgeving houdt in dat meer bedrijven de uitstoot van hun waardeketen (ook wel scope 3-emissies genoemd) zullen moeten rapporteren.

Datalogic stelt PowerScan 9600-serie industriële handscanners voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, introduceert de nieuwe PowerScan 9600-serie met industriële handscanners. De PowerScan 9600 leent zich voor activiteiten in zowel de retail als de industrie.

Linde Material Handling versterkt de dealerorganisatie in België

Onder impuls van Linde Material Handling zijn gesprekken gestart door Motrac nv en Van den Dorpe Handling Equipment, om de dealerstructuur in België te versterken. In het plan dat voorligt, wordt Van den Dorpe exclusief dealer voor Oost- en West-Vlaanderen en behoudt Motrac het exclusieve dealership voor alle andere provincies.

Dematic en Dexterity willen met robots de supply chain verbeteren

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft een strategische samenwerking gesloten met Dexterity, leverancier van magazijnrobots, met als doel de supply chain van de toekomst te verbeteren. Deze overeenkomst tussen beide bedrijven markeert een volgende stap in de samenwerking.

IDG-Dichtungstechnik gaat voor geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich

Het Duitse bedrijf IDG-Dichtungstechnik GmbH, gespecialiseerd in afdichtingsprofielen en -materialen, herstructureert zijn logistiek. Het bedrijf uit Kirchheim unter Teck (Baden-Württemberg) wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering.

OMS International automatiseert los- en palletiseerprocessen met Cartonmover en Qimarox

Om het lossen van containers geautomatiseerd te laten verlopen, heeft logistiek dienstverlener OMS International uit het Nederlandse Oosterhout in samenwerking met Qimarox een oplossing van Cartonmover geïnstalleerd. Met die oplossing worden dozen met hoge snelheid gelost en automatisch op pallets gestapeld.

Prologis stimuleert stadsdistributie met nieuwe acquisitie in Brusselse regio

Prologis heeft onlangs drie bestaande gebouwen verworven in Zaventem. Daarmee breidt het zijn logistieke vastgoedportefeuille uit met 16.000m² aan industriële gebouwen op 3,3 hectare grond in een belangrijk gebied voor stadsdistributie en lichte industrie.

Interroll opent nieuwe fabriek in China

Na twee decennia aanwezigheid op de Chinese markt voor materiaalverwerking, richt Interroll zijn pijlen verder op Azië-Pacific en China met de bouw van een nieuwe fabriek in Suzhou, China. Daarmee zou de productiecapaciteit worden verdubbeld.

Elektrische reuzen: Nieuwe Linde E100 - E180 heftrucks met hefvermogen tot 18 ton

(Advertorial) De tijd dat lasten boven 8 ton voor thermische trucks voorbehouden waren, is definitief voorbij. Met de nieuwe E100 - E180 elektrische heftrucks beschikken Linde klanten nu ook over een duurzaam, emissievrij alternatief voor het verplaatsen van goederen tot 18 ton.

Forecasting is geen Kunst ! Forecasting is een proces.

(Advertorial) Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.