Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg. De emissievrije vrachtwagen zal worden gebruikt voor regionale distributie en vaste lijndiensten in de nacht naar Berlijn. Een tweede waterstof-brandstofcelvrachtwagen, de 19-tons Enginius Bluepower, zal medio 2023 leveringen voor Dachser gaan verrichten in het stadscentrum van Hamburg.

In Maagdenburg zal Dachser volgens planning begin 2023 een Hyundai Xcient waterstof-brandstofcelvrachtwagen in gebruik nemen. Het voertuig, dat een totaal toelaatbaar gewicht van 27 ton heeft en 18 palletplaatsen biedt, heeft een actieradius van maximaal 400 kilometer, wat betekent dat het in een tweeploegendienst kan worden ingezet. De vrachtwagen zal worden bestuurd door professionele chauffeurs die dit jaar hun opleiding bij Dachser afronden. Terwijl de waterstof-brandstofcelvrachtwagen overdag wordt getest in de regionale distributie naar de regio Magdeburg, zal hij ’s nachts in het systeemtransport naar de vestiging van Dachser in Berlijn-Schönefeld rijden. Het emissievrije voertuig zal voor het vervoer in de nacht worden uitgerust met een tandem-wissellaadbakaanhanger. Tegen de tijd dat het voertuig wordt afgeleverd, zullen er in de buurt van de twee Dachser-vestigingen in Maagdenburg en Berlijn faciliteiten beschikbaar zijn waar de truck waterstof kan tanken.
 
De contractuele partner van Dachser is H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG uit Maagdenburg. Het verkoopbedrijf maakt deel uit van H2 Green Power & Logistics GmbH.
 
Vanaf medio 2023 zal Dachser ook een Bluepower 1938 waterstof-brandstofcelvrachtwagen van Enginius uit Bremen – een dochteronderneming van de Faun Groep – inzetten voor leveringen in het stadscentrum van Hamburg. De vrachtwagen zal een aanvulling vormen op het Dachser Emission-Free Delivery concept, dat geen lokale uitstoot kent en dat al in de herfst van 2022 in Hamburg van start gaat. De Bluepower 1938 heeft een toegestaan totaalgewicht van 19 ton en kan tot 18 pallets met goederen vervoeren met zijn vaste laadbak. De geschatte actieradius van 250 kilometer plus reserve is ideaal voor leveringen in stadscentra en zou bovendien een erg hoog recuperatiepotentieel bieden.

Foto: Dachser Enginius Bluepower

Recente nieuwsberichten

Symphony Industrial AI neemt Proceedix over

Symphony Industrial AI heeft de overname aangekondigd van de Connected Frontline Worker (CFW) platformontwikkelaar Proceedix. De combinatie van de CFW-oplossing van Proceedix en de applicaties en technologieën van Symphony Industrial AI moet klanten in de proces- en discrete industrie helpen hun processen te verbeteren.

Montea vult portefeuille aan met meer dan 300.000m² aan gebouwen.

Montea zet het nieuwe jaar in met een aantal nieuwe samenwerkingsakkoorden en overnames in België en Nederland, goed voor een totale investering van ongeveer 120 miljoen euro. In lijn met zijn groeiplan Track’24 wil de vastgoedontwikkelaar de komende drie jaar de grootste groei in de geschiedenis van het bedrijf realiseren.

Kärcher en Holder bundelen krachten

Na de gedeeltelijke toetreding van de Max Holder-bedrijvengroep tot Alfred Kärcher SE & Co KG in juli 2019, vond een maand later de volledige overname plaats. Ondertussen is Max Holder GmbH, gespecialiseerd in ‘implement carriers’, volledig geïntegreerd in de organisatie van Alfred Kärcher, al blijft de fabrikant van implement carriers wel zelfstandig opereren.

Pakkettarieven schieten in 2022 met 4 à 7% omhoog

Volgens Buck Consultants International wordt voor de pakketmarkt in 5 jaar tijd een verdubbeling van de omzet verwacht. Een groei die volgens het logistiek- en locatie-adviesbureau in belangrijke mate te maken heeft met de groei van e-commerce, in combinatie met stijgende brandstoftoeslagen en ongekend hoge piektoeslagen.

H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst getekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal worden gebouwd.

Arteco - Mitigating Risk with Ahlers smart data simulations for coolant products

Arteco develops and manufactures quality antifreeze coolants and heat transfer fluids for automotive and industrial applications. They offer innovative, competitive, and efficient aqueous solutions to provide optimized thermal heat transfer and corrosion protection for cooling systems.

Nieuwe organisatiestructuur voor Dematic in EMEA

Sinds 1 januari 2022 is bij Dematic een nieuwe organisatiestructuur van kracht voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Daarmee reageert de leverancier van automatiseringstechnologie op de toenemende vraag naar intralogistieke oplossingen, mede als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Astena vervoegt kennisgroep van iFacto Group, Infront & Qubix

Astena bundelt de krachten met iFacto Group, Infront en Qubix en maakt zo deel uit van een groep van 200 consultants met een omzet van 27 miljoen euro actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, e-commerce, CRM, PowerApps en Modern Workplace. “We vormen een groep zodat we beter kunnen werken aan de volledige digitalisering van onze klanten op basis van het totale aanbod van Microsoft”, aldus Steven Arrazola de Oñate, managing partner van iFacto Group.

VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites.

Why consider factory logistics and what are the benefits.

(Advertorial) We live in challenging times that require supply chains to be agile and respond fast to changes in supply and demand. On the B2C and B2B sides, customers demand higher standards than before. This requires a razor-sharp focus, but can you be focused on everything?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.