Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

De digitale tweeling versnelt inkomende en uitgaande processen en verschaft continu bijgewerkte informatie over de locatie van elke pallet, waar niet alleen medewerkers in de overslagloods en chauffeurs van profiteren, maar ook medewerkers in de planning en de klantenservice.

Deze technologische innovatie bewijst zich al in de praktijk in de overslagloodsen van de Dachser-vestigingen in Unterschleißheim bij München en Öhringen bij Heilbronn. @ILO staat voor Advanced Indoor Localization and Operations en is een onderzoeksproject van het Dachser Enterprise Lab, dat de logistiek dienstverlener samen met het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML) uitvoert. De kern van het project is de gezamenlijk ontwikkelde @ILO-software. Speciale op AI gebaseerde algoritmen interpreteren de gegevens die de optische scanapparatuur elke seconde vastlegt. Die gegevens worden gebruikt om alle pallets automatisch en direct te identificeren en te lokaliseren. In de toekomst zullen ze de pallets ook meten. Zo ontstaat een volledig, altijd actueel beeld van de overslagloods en zijn processen – een digitale tweeling. In de toekomst zal dit naar verwachting realtime gegevens opleveren over elke palletzending in het Europese transportnetwerk van Dachser.
 
Automatische identificatie en tracering tot op de meter
In de @ILO-terminal worden de pallets bij binnenkomst, verblijf en vertrek volledig automatisch geïdentificeerd en geregistreerd in het TMS. Dat maakt het handmatig scannen van barcodes en het extra labelen van de pallets overbodig. De tweedimensionale datamatrixcodes op de bovenkant van elke pallet dienen als identificatiemiddel en vormen de technologische basis van het systeem, samen met honderden optische scanapparaten in het plafond die de hele overslagloods in beeld brengen.
 
Het systeem maakt het ook mogelijk alle pallets tot op de meter nauwkeurig en in real time te volgen in de overslagloodsen, die vaak zo groot als een voetbalveld kunnen zijn. De locaties van pallets en de positie van elektrische pallettrucks (EPT’s) kunnen in real time worden gevisualiseerd en weergegeven op websites, apps of mobiele displays, samen met instructies voor intern transport, waardoor de transparantie in het warehouse aanzienlijk wordt verbeterd en zoek- en laadprocessen worden versneld.
Ook is er de automatische link tussen EPT’s en pallets. Het @ILO-systeem detecteert automatisch wanneer een pallet door een EPT wordt opgepakt en geeft via displays realtime informatie over de betreffende pallet aan de medewerkers. Ook dit is een functie die de procestijden verkort en de processen in de overslagloods opnieuw kan vormgeven.
 
Constante meting van pallets
In de nabije toekomst wordt ook verwacht dat de @ILO-terminal alle pallets volautomatisch en constant gaat meten. Het systeem is al in staat bij pilotinstallaties de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen. Wanneer het systeem volledig gebruiksklaar is, kunnen de volumegegevens van elke pallet worden ingevoerd in intelligente algoritmen om bijvoorbeeld chauffeurs en medewerkers van overslagloodsen te helpen bij de laad- en routeplanning, en om de capaciteitsbenutting van wisselbakken, trailers en vrachtwagens voor lokaal vervoer verder te verhogen. Het resultaat zou een vermindering van het aantal vervoerskilometers zijn en dus ook een vermindering van de uitstoot.
 
@ILO maakt deel uit van het onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma ‘Dachser Future Terminal’, waarmee de logistiek dienstverlener de komende jaren in zijn eigen overslagloodsen en warehouses in het Europese logistieke netwerk toekomstgerichte technologieën en processen wil inzetten.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.