Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

De digitale tweeling versnelt inkomende en uitgaande processen en verschaft continu bijgewerkte informatie over de locatie van elke pallet, waar niet alleen medewerkers in de overslagloods en chauffeurs van profiteren, maar ook medewerkers in de planning en de klantenservice.

Deze technologische innovatie bewijst zich al in de praktijk in de overslagloodsen van de Dachser-vestigingen in Unterschleißheim bij München en Öhringen bij Heilbronn. @ILO staat voor Advanced Indoor Localization and Operations en is een onderzoeksproject van het Dachser Enterprise Lab, dat de logistiek dienstverlener samen met het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML) uitvoert. De kern van het project is de gezamenlijk ontwikkelde @ILO-software. Speciale op AI gebaseerde algoritmen interpreteren de gegevens die de optische scanapparatuur elke seconde vastlegt. Die gegevens worden gebruikt om alle pallets automatisch en direct te identificeren en te lokaliseren. In de toekomst zullen ze de pallets ook meten. Zo ontstaat een volledig, altijd actueel beeld van de overslagloods en zijn processen – een digitale tweeling. In de toekomst zal dit naar verwachting realtime gegevens opleveren over elke palletzending in het Europese transportnetwerk van Dachser.
 
Automatische identificatie en tracering tot op de meter
In de @ILO-terminal worden de pallets bij binnenkomst, verblijf en vertrek volledig automatisch geïdentificeerd en geregistreerd in het TMS. Dat maakt het handmatig scannen van barcodes en het extra labelen van de pallets overbodig. De tweedimensionale datamatrixcodes op de bovenkant van elke pallet dienen als identificatiemiddel en vormen de technologische basis van het systeem, samen met honderden optische scanapparaten in het plafond die de hele overslagloods in beeld brengen.
 
Het systeem maakt het ook mogelijk alle pallets tot op de meter nauwkeurig en in real time te volgen in de overslagloodsen, die vaak zo groot als een voetbalveld kunnen zijn. De locaties van pallets en de positie van elektrische pallettrucks (EPT’s) kunnen in real time worden gevisualiseerd en weergegeven op websites, apps of mobiele displays, samen met instructies voor intern transport, waardoor de transparantie in het warehouse aanzienlijk wordt verbeterd en zoek- en laadprocessen worden versneld.
Ook is er de automatische link tussen EPT’s en pallets. Het @ILO-systeem detecteert automatisch wanneer een pallet door een EPT wordt opgepakt en geeft via displays realtime informatie over de betreffende pallet aan de medewerkers. Ook dit is een functie die de procestijden verkort en de processen in de overslagloods opnieuw kan vormgeven.
 
Constante meting van pallets
In de nabije toekomst wordt ook verwacht dat de @ILO-terminal alle pallets volautomatisch en constant gaat meten. Het systeem is al in staat bij pilotinstallaties de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen. Wanneer het systeem volledig gebruiksklaar is, kunnen de volumegegevens van elke pallet worden ingevoerd in intelligente algoritmen om bijvoorbeeld chauffeurs en medewerkers van overslagloodsen te helpen bij de laad- en routeplanning, en om de capaciteitsbenutting van wisselbakken, trailers en vrachtwagens voor lokaal vervoer verder te verhogen. Het resultaat zou een vermindering van het aantal vervoerskilometers zijn en dus ook een vermindering van de uitstoot.
 
@ILO maakt deel uit van het onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma ‘Dachser Future Terminal’, waarmee de logistiek dienstverlener de komende jaren in zijn eigen overslagloodsen en warehouses in het Europese logistieke netwerk toekomstgerichte technologieën en processen wil inzetten.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.