Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Vanderlande stelt Remo Brunschwiler als nieuwe CEO aan

De in Zwitserland geboren Remo Brunschwiler volgt per 1 februari Govert Hamers op, die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Govert Hamers zal tot medio 2017 aan Vanderlande verbonden blijven in verband met het overdrachtsproces. Remo Brunschwiler werkte eerder bij Ciba-Geigy en McKinsey & Company.

Henk Deloof wordt commercieel directeur bij Logflow

Henk Deloof was voorheen actief als commercieel verantwoordelijke bij Egemin.

Telenet kiest Avanade voor de ondersteuning van Microsoft Dynamics AX

Telenet maakt sinds augustus 2012 gebruik van Dynamics AX in zijn 34 Telenet winkels. De komende twee jaar garandeert Avanade de operationele werking van de winkelpunten met Dynamics AX. De samenwerking omvat enerzijds de overname van de huidige omgeving door Avanade, waarbij een kennisoverdracht gebeurt tussen de bestaande partner en Avanade.

Conundra biedt gratis proefversie van route-optimaliseringstool OptiFlow

Conundra biedt een proefversie aan van OptiFlow voor een periode van dertig dagen. De software wordt gratis beschikbaar gesteld zodat transportplanners en dispatchers kunnen ervaren hoe de routeplanningstool werkt en wat de potentiële besparingen zijn voor hun organisatie.

Unit 4 benoemt Haran Sold tot executive VP Domestic Businesses

Haran Sold (48) treedt aan in een nieuwe functie als executive vice president (EVP) Domestic Businesses. De verschillende Domestic Businesses vormen samen een nieuwe business unit. Daarmee vervalt de rol van managing director Benelux als verantwoordelijke voor de lokale productlijnen binnen de Benelux.

Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Verrassende meerderheid Generatie Z blijft in fysieke winkel kopen

Tegen de verwachtingen in blijkt de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid, ‘Generatie Z’, de voorkeur te geven aan fysieke winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport, ‘Uniquely Gen Z’, dat IBM en de National Retail Federation hebben gepubliceerd.

Mainfreight beheert verlichting online met light management van Nedap

In een van de warehouses van logistiek dienstverlener Mainfreight, een hal van twaalf meter hoog, worden assemblagewerkzaamheden verricht. Aangezien een dergelijk hoge hal niet meteen voor die werkzaamheden geschikt is, was er behoefte de hoeveelheid licht op een bepaalde locatie beter te kunnen sturen.

Nog bij Unit 4 wordt Jeremy Roche Chief Product Officer

Jeremy Roche (51) is de voormalige CEO en oprichter van cloud ERP-aanbieder FinancialForce, dat in 2009 tot stand kwam door investeringen van Unit4 en Salesforce. Als CPO van Unit4 volgt hij Ivo Totev op en wordt hij verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en aanbieden van het end-to-end product en de klantervaring rondom de cloud.

STEF versterkt aanwezigheid in Duitstalig Zwitserland

Onlangs werd de eerste steen van de nieuwe bitemperatuur logistieke site van STEF in Kölliken gelegd. Met deze site wil STEF zijn Zwitserse en Europese klanten opslag- en distributiediensten aanbieden voor gekoelde en diepgevroren voedingsproducten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.