Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Haven van Gent boekt beste jaar ooit

De haven van Gent noteerde 2016 als het beste jaar ooit. De overslag via zeevaart kende een record met 29,1 miljoen ton. Bovendien boekte Gent opnieuw een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed en registreerde het een ongezien volume vloeibare bulk.

A2B-online Container verstevigt shortsea activiteit in Moerdijk

Gezien de groeiende vraag naar containerdiensten vanuit Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk heeft A2B-online een derde containerschip aangekocht. Dit containerschip, een Sietas 151 type, was al bij A2B-online in charter. Twee zusterschepen, de MS A2B- Future en de MS A2B-Energy, werden eerder al overgenomen en nu komt daar dus A2B-Comfort bij.

UPS neemt Freightex over

UPS heeft bekendgemaakt Freightex, een Britse vermogensefficiënte aanbieder van volledige en gedeelde laadruimte, gespecialiseerde en gekoelde transportservices, over te nemen. De acquisitie zorgt voor een directe aanwezigheid van UPS in de Britse en Europese third party logistics wegtransportbemiddelingsmarkt en lanceert een nieuw wereldwijd en regionaal UPS-groeiplatform vanuit een bestaand klanten- en vervoerdersbestand.

DL Trilogiport site verkocht aan Jost Group

Het Industrial Agency Team van JLL heeft de verkoop begeleid van een meerderheidsbelang van de site DL Trilogiport aan Jost Group, die op de site een logistieke ontwikkeling in verschillende fasen plant. De eerste fase wordt gelanceerd in september 2017 met de bouw van een logistieke hal van 37.000m².

En ook overslag Antwerpse haven bereikt recordhoogte

De haven van Antwerpen sluit 2016 af met een overslagrecord van ruim 214 miljoen ton behandelde goederen. De overslag in containers haalt voor het eerst in de geschiedenis de kaap van 10 miljoen behandelde maritieme TEU’s. Ook vloeibare bulk laat jaar na jaar groeicijfers optekenen en is met een geschatte jaaroverslag van net geen 70 miljoen ton de tweede pijler waarop de trafiekgroei van Antwerpen gebaseerd is.

Contargo Road Logistics trekt naar Hamburg

Voortaan biedt Contargo ook direct trucking aan via een nevenlocatie van Contargo Road Logistics in Hamburg. Hierdoor wordt de aanwezigheid in de noordelijke havens versterkt en de synergie van trucking tussen de westelijke en noordelijke havens beter benut.

Counterbalance AGV van Egemin bekroond in China

De FLV 3315/C Counterbalance AGV van Egemin Automation werd verkozen als een van meest innovatieve AGV-producten op de Chinese markt. Egemin is de enige buitenlandse fabrikant van automatisch geleide voertuigen die een plaats bemachtigd heeft op dit Chinese marktoverzicht.

Imelda gaat samenwerken met Hospital Logistics

Imelda uit Bonheiden heeft beslist om zijn magazijnactiviteiten onder te brengen bij Hospital Logistics. Die beslissing komt er na een grondige analyse van de logistieke organisatie en processen binnen het ziekenhuis en het woonzorgcentrum (WZC) Den Olm.

Manter International vervangt ERP-software met Thinkwise

Manter International uit het Nederlandse Emmen is een fabrikant van weeg- en verpakkingsmachines voor verse aardappelen, groentes en fruitsoorten en levert wereldwijd aan meer dan vijftig landen. Bij de oprichting van Manter in 1995 ging de onderneming van start met een eigen maatwerk ERP-oplossing die door één persoon werd ontwikkeld en onderhouden.

MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.