Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Frans wijnhuis ‘Maisons et Domaines Henriot’ kiest Infor M3

De Maisons et Domaines Henriot Group (voorheen ‘La Vigie’) heeft gekozen voor Infor M3 als zijn ERP-oplossing. Het wijnhuis is gespecialiseerd in de productie en distributie van wijnen en likeuren met merken als Champagne Henriot, Bouchard Père et Fils, William Fèvre, Château de Poncié en Lejay-Lagoute.

Mitsubishi Caterpillar Forklift America en Jungheinrich Lift Truck richten joint venture op

Jungheinrich Lift Truck en Mitsubishi Caterpillar Forklift America (MFCA) hebben 'Icotex' (Industrial Components of Texas) opgericht, een joint venture die industriële componenten zal produceren. MCFA zal als belangrijkste klant van Icotex die componenten gebruiken in zijn productievestiging voor heftrucks in Houston/Texas.

Antwerpse haven haalt nieuw bananencontract binnen

De Antwerpse haven sloot 2016 af met een nieuw overslagrecord en ook 2017 kondigt zich beloftevol aan. Greenyard, gespecialiseerd in verse en bereide groenten en fruit uit Sint-Katelijne-Waver, heeft een contract afgesloten met rederij CMA CGM voor de rechtstreekse behandeling van bananen bij Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in de Antwerpse haven.

Ocado ontwikkelt innovatieve robothand voor picking

Samen met een aantal universiteiten werkt de online retailer Ocado aan innovatieve roboticasystemen om de picking in zijn sterk geautomatiseerde magazijnen te ondersteunen. Het Ocado Technology team heeft intussen een robotarm ontwikkeld die in staat is binnen het aanbod van 48.000 referenties heel wat artikelen automatisch te picken.

Mark Timmermans wordt directeur voor trailerbusiness bij P&O Ferrymasters

Met de nieuwe functie wil P&O Ferrymasters de groeiplannen binnen de Assets Divisie kracht bijzetten. Tot nu was het Wim Blomme die als Intermodal Director verantwoordelijk was voor zowel de containerbusiness als de eigen traileroperaties.

Yusen Logistics neemt Transfreight Automotive Logistics Europe over

De activiteiten van Transfreight sluiten naadloos aan op de pan-Europese automotive service van Yusen Logistics. Beide bedrijven bieden crossdocking, transport en factory logistics. Ze vullen elkaar vooral aan qua geografische dekking. Binnen de gecombineerde infrastructuur zal bijvoorbeeld het aantal consolidatiehubs in West-Europa en de multimodale verbindingen tussen Noord- en Zuid-Europa groter worden.

TLV zit opnieuw samen met Satellic en Viapass

Recent is vervoersorganisatie Transport & Logistiek Vlaanderen opnieuw met Satellic en Viapass rond de tafel gaan zitten. Intussen werden al een aantal pijnpunten aangepakt, zoals de administratieve last en de grote stroom onterechte boetes.

Digitale transformatie onder druk door dagelijkse beslommeringen

In opdracht van Dimension Data onderzocht onderzoeksbureau IDC hoe de optimalisering van IT-activiteiten het digitale transformatieproces beïnvloedt. Voor het online onderzoek bevroeg IDC IT- en senior managers in tien landen uit 275 bedrijven die elk meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.

Type2Solutions ontwikkelt Scope om gegevens van vrijhandelszones te analyseren

Het is voor bedrijven niet altijd eenvoudig te voldoen aan internationale douaneregels. Evenmin is het makkelijk te bepalen of ze wel of geen douanerechten moeten betalen voor een product, gebaseerd op de receptuur ervan. Momenteel vormen de NAFTA-regels de standaard, de meetlat waarlangs meerdere landen hun controles leggen.

Danfoss reduceert verzendfouten van 600 naar nul met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd leverancier van energie-efficiënte oplossingen. Het hoofdmagazijn van Danfoss verwerkt jaarlijks 1,5 miljoen bestelde items en 80.000 leveringen. In de vroegere situatie was het laadcontroleproces voor de voertuigen arbeidsintensief en tijdrovend en kwamen er grote hoeveelheden papierwerk aan te pas om de goederen af te vinken bij het laden en het verdere transport.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.