Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Qlik lanceert Qlik Sense Cloud Business

Qlik Sense Cloud Business is een SaaS-oplossing voor directe web-based visuele analyses. Met het nieuwe product moeten kleine en middelgrote bedrijven, teams en groepen op iedere locatie analyses in de cloud kunnen uitvoeren, beheren en delen.

Prologis verhuurt 20.000m² aan Rajapack in Tongeren

De huurovereenkomst heeft betrekking op een bestaand pand op Prologis Park in Tongeren. Rajapack, gespecialiseerd in verpakking, verzorgt van daar uit de distributie voor de Benelux-markt én voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken.

WDP verhuurt 50.000m² in Nederland en Frankrijk

Het distributiecentrum in het Nederlandse Nieuwegein, dat na het faillissement van de huurder V&D halverwege 2016 leeg kwam te staan, is momenteel voor ruim de helft (27.000m²) verhuurd aan de Duitse logistieke dienstverlener Fiege. Op deze locatie wil Fiege een strategische hub creëren die zal instaan voor de belevering van verschillende van zijn binnenlandse klanten.

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf

Met de inbedrijfname van een 8.000m² groot logistiek centrum kan het Duitse attractiepark voortaan sneller leveringen verwerken, tijd besparen en transporten in het resort economischer en efficiënter uitvoeren. Vijf afdelingen maken gebruik van het logistieke centrum: food & beverage, shopping & games, marketing, inkoop en personeelszaken.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat sinds geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistieke centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Schoeller Allibert stelt Maximus1212 voor

Schoeller Allibert, Europees aanbieder van RTP-verpakkingsoplossingen, stelt binnenkort op de Fruit Logistica beurs in Berlijn zijn eerste innovatie van 2017 voor. De nieuwe verpakkingsoplossing, de Maximus1212, is een sterke, geventileerde Bix Box die met name appel- en perentelers moet aanspreken.

Maersk Line zet Riverbed in bij digitale transformatie

Containervervoerder Maersk Line, onderdeel van de Maersk Group, heeft gekozen voor Riverbed SteelCentral om bedrijfskritische applicaties en diensten te monitoren en bottlenecks in de performance in de hele organisatie op te lossen. Riverbed en Maersk sloten daarvoor een vijfjarig contract.

Alain Georgy benoemd als Managing Director van SAP BeLux

Alain Georgy is aangesteld als nieuwe Managing Director van SAP België en Luxemburg. Hij volgt Patrick Van Deven op3 die bij SAP Nederland tot Algemeen Directeur benoemd is. Tot eind vorige week richtte Alain Georgy zich als Sales Director General Business op de groei van SAP binnen het General Business segment.

Pionira en Collection Attorneys Europe ontwikkelen oplossing voor snellere opvolging en invordering van facturen

E-CMR en data sharing Expert Pionira en het internationale in België gevestigde incassoplatform Collection Attorneys Europe slaan de handen in elkaar. De bedoeling is om naast de bestaande oplossing voor digitale vrachtbrieven/E-CMR ook een kostenbesparende oplossing voor de opvolging en invorderingen van facturen binnen het Pionira-platform te creëren Pionira is gespecialiseerd in oplossingen voor transport en logistiek, die gericht zijn op het optimaliseren van het transportproces via digitalisering van de documentenflow.

Transporeon lanceert gratis Transport Logistics 4.0 Benchmark tool

Samen met RWTH Aachen University heeft Transporeon de Transport Logistics 4.0 Benchmark tool ontwikkeld. Die moetenverladers, leveranciers en retailers inzicht geven in hun mate van digitalisering en welke stappen die ondernemers kunnen zetten om beter in te spelen op de eisen die de markt en de digitaliseringsgolf aan hen stelt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.