Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership

OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.

Dachser breidt netwerk van LCL-diensten uit

Dachser beschikt over een netwerk van 396 vestigingen die nauw met elkaar verbonden zijn binnen zowel wegtransport als lucht- en zeevracht. Dit jaar wordt het sterk geïntegreerde netwerk van de logistieke dienstverlener in de divisie zeevracht verder uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less than Container Load).

NewCold opent automatisch diepvriesmagazijn in Verenigde Staten

De Nederlandse dienstverlener NewCold, gespecialiseerd in diepvriesopslag en -logistiek, heeft zijn eerste volledig geautomatiseerd warehouse geopend in de VS, meer bepaald in Tacoma WA. Het hoogbouwmagazijn voor koudeopslag biedt plaats aan ongeveer 100.000 pallets en zal instaan voor de distributie van de producten van Trident Seafoods in het noordwesten van de VS. Trident Seafoods oogst en verwerkt vis en zeevruchten, voornamelijk uit Alaska.

Cen Global lanceert nieuw delivery management systeem

De nieuwe delivery management oplossing kan zowel stand alone werken als geïntegreerd met CargoWise en andere logistieke en ERP-systemen. De cloudgebaseerde oplossing moet ervoor zorgen dat voertuigen optimaal worden ingezet (gebaseerd op het gewicht of het volume) en voorziet ook routeplanning.

Renault Trucks stelt serie elektrische voertuigen voor

De Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. bestrijken samen het complete gamma van 3,1 tot 26 ton, dat bij uitstek geschikt is voor toepassingen in de stad, zoals goederendistributie of afvalinzameling. De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E.

Swisslog versterkt samen met KUKA zijn CarryPick oplossing

CarryPick, een geautomatiseerd opslag- en order fulfilment systeem, is een schaalbaar concept dat uitkomst moet bieden bij multi-channel fulfilment operaties. De nieuwe KMP600 AGV van het CarryPick systeem is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Swisslog en KUKA Group, fabrikant van industriële robots en automatiseringssystemen.

35% van Belgische werkgevers krijgt vacatures niet ingevuld

Hoewel er in België momenteel niet minder dan 130.000 jobs beschikbaar zijn, zegt 35% van de Belgische werkgevers dat ze wervingsproblemen ondervinden. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de wereldwijde enquête over het tekort aan talent die door ManpowerGroup in 43 landen en grondgebieden, waaronder België, werd georganiseerd.

Simon Niesler gaat Infor Benelux, VK en Ierland leiden

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Simon Niesler benoemd tot vice president en general manager voor het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Benelux. Voor zijn komst naar Infor werkte Niesler bij SAP, waar hij de functies vervulde van chief operating officer en head of cloud, SAP Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Schoeller Allibert opent greenfield fabriek in Beringen officieel

Met de nieuwe fabriek in het Limburgse Beringen is de producent van herbruikbare kunststof verpakkingen aan zijn veertiende productieplant wereldwijd toe. De fabriek, die model moet staan voor alle toekomstige fabrieken van de Schoeller Allibert Group, omvat een productiehal van 6500m², 4500m² buitenopslagruimte en 1200m² kantoren.

Markt van heftrucks en magazijntrucks blijft boomen

Na een voortreffelijk 2016 doet 2017 het nog beter als het op de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen aankomt. Dat blijkt uit cijfers van de federatie Sigma. De gemiddelde stijging tegenover 2016 bedroeg 17,5%, wat van 2017 meteen het beste jaar ooit maakt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.