Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

AO kiest voor BluJay’s DropShip-oplossing

AO, ook wel bekend als AO.com, is wereldwijd een van de grootste online retailers van witgoed, technologie en elektronica. Voor de levering van zijn groeiende productaanbod kiest het bedrijf voor de DropShip-oplossing van BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten.

Fieldlab AML test robotica in de supply chain

Het Fieldlab Advanced Manufacturing Logistics, dat deel uitmaakt van het innovatieprogramma ‘Fabriek van de Toekomst’, heeft zijn real-life testomgeving gelanceerd op de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven. In die testomgeving experimenteert het fieldlab met onder andere AGV’s (automated guided vehicles) en andere robotica om kennis te ontwikkelen op het gebied van productielogistiek, optimale productieplanning en voorraadoptimalisering, niet alleen op de productievloer maar in de gehele supply chain van de maakindustrie.

H.Essers rijdt duurzaam met nieuwe LNG-trucks

Nu de minder vervuilende brandstof LNG (liquified natural gas) steeds beter verkrijgbaar is, besloot logistiek dienstverlener H.Essers te investeren in de aankoop van een eerste reeks LNG-trucks. Daarvoor klopte het aan bij vrachtwagen- en bestelbusfabrikant Iveco, die de sleutels van vijf Stralis NP-trucks overhandigde.

Gartner voorspelt dat supply chain markt blockchain moe wordt

Tegen 2023 zal 90% van de op blockchain gebaseerde supply chain initiatieven last hebben van ‘blockchain vermoeidheid’ wegens gebrek aan sterke use cases. Dat voorspelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner op basis van onderzoek. In een enquête naar de rol van technologie in de supply chain polste Gartner bij gebruikers naar hun behoeftes en verwachtingen op het vlak van technologie.

10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

Iptor kondigt Versie 11 van DC1 en IP1 aan

Iptor’s ERP-oplossingen DC1 en IP1 zijn platformen voor respectievelijk de distributiesector en de uitgeverssector. Versie 11 moet zowel een echte cloud-oplossing als rijke functionaliteit in één bieden. De nieuwe versie voorziet eenvoudige migratiepaden naar de cloud via zijn ingebouwde connectiviteit en AI-mogelijkheden.

Contargo neemt eerste van zes e-trucks voor containertransport in gebruik

Onlangs leverde de Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF de eerste trekker met e-motor aan Rhenus Trucking. Rhenus stelt die truck en andere e-trucks uit zijn vloot als dienstverlener ter beschikking aan zijn klant, containerbedrijf Contargo. De eerste e-truck in de vloot wordt door DIT Duisburg Intermodal Terminal ingezet voor het aanleveren en afhalen van containers.

Storing in doorrolstelling oplossen op hoogte?

(Advertorial) De buitenste verpakkingsfolie van een pallet lost per ongeluk en komt vast te zitten in de rollenbaan van een palletdoorrolstelling. De palletstroom wordt geblokkeerd. Meestal moet een medewerker dan in de stelling klimmen om in het kanaal de storing op te lossen.

CoolRail staat voor duurzame treinverbinding voor versproducten

Sinds 6 mei 2019 is CoolRail operationeel. Het gaat om een directe treinverbinding waarbij een gekoelde trein versproducten zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels transporteert tussen Valencia en Rotterdam. Voortaan gaan er 42 containers per trein heen en terug, en dat 3 keer per week en 48 weken per jaar.

Motrac wordt exclusief Linde-verdeler voor heel België

Motrac Handling & Cleaning uit Antwerpen is de exclusieve invoerder voor België van Linde Material Handling producten. Daarnaast is het bedrijf ook de verdeler en service supplier voor Linde in België. Alleen voor de Oost- en West-Vlaamse markt bestaat er een dealerovereenkomst met Van den Dorpe Material Handling uit Oudenaarde.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.