Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

JLL realiseert ‘last mile delivery’ operaties in Zwijnaarde

In samenwerking met Alinso, eigenaar van de betrokken locatie, heeft JLL op de site Nederzwijnaarde 2 in Zwijnaarde een deel van de gebouwen verhuurd aan enerzijds een internationale e-commerce speler en anderzijds een gevestigde grootwarenhuisketen.

Amazon bouwt Amazon Robotics innovation hub

Amazon heeft aangekondigd dat het de bouw plant van een state-of-the-art Amazon Robotics innovation hub in Westborough in de Amerikaanse staat Massachusetts. De e-commercegigant wil meer dan 40 miljoen US dollar in de nieuwe site investeren met de bedoeling de engineering, manufacturing, support en test teams van Amazon Robotics in Massachusetts verder uit te breiden.

Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial) Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

Chep verlengt logistieke steun aan voedselbanken

Chep, aanbieder van duurzame supply chain oplossingen, heeft zijn samenwerking met de Europese Federatie van Voedselbanken (FEBA) en haar netwerk met drie jaar verlengd. De samenwerking begon in 2016, toen de twee bedrijven de handen in elkaar sloegen om in Europa honger, ondervoeding en armoede te bestrijden en voedselverspilling en -afval te verminderen.

Fujitsu en Rice Exchange lanceren eerste blockchainplatform voor rijsthandel

Met ‘Ricex’ lanceren Fujitsu en Rice Exchange ’s werelds eerste globale en op blockchain gebaseerde platform voor het kopen en verkopen van rijst, een van de belangrijkste landbouwproducten ter wereld. Het platform digitaliseert de rijsthandel met behulp van een blockchain DLT-platform (Distributed Ledger Technology).

Crown lanceert Gena-besturingssysteem voor heftrucks

Samen met de nieuwe reachtrucks van de ESR 1000-serie introduceert Crown zijn nieuwe Gena-besturingssysteem. Het besturingssysteem moet workflows stroomlijnen en verschaft informatie voor de efficiënte bediening van de heftrucks en efficiënt vlootbeheer.

Edeka bouwt vijfde distributiecentrum met Witron

Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland, heeft opnieuw Witron ingeschakeld om een distributiecentrum op basis van OPM-technologie te bouwen. Het nieuwe distributiecentrum in Oberhausen zal vanaf begin 2022 dagelijks bijna 600 winkels van Edeka regio Rhein-Ruhr met meer dan 10.000 verschillende artikelen uit het droogwaarassortiment bevoorraden.

Linde pakt uit met innovatieve reeks vorkheftrucks en orderpickers

Tijdens zijn Multi Launch event in Berlijn stelde Linde de nieuwste telgen in zijn portfolio voor. Het meest in het oog springt wel de gloednieuwe reeks hydrostatische verbrandingstrucks. De 12O2 is de eerste telg in een van scratch ontworpen generatie heftrucks en heeft een draagvermogen van 2 tot 3,5 ton.

Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen

Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.

Fretlink opent eerste kantoor in België

Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.