Continental kiest voor optimalisatie, lokalisatie en doorstroming van halffabrikaten via RTLS
Optimalisatie doorstroming halffabrikaten verhoogt productie bij Continental Sarreguemines
Met een productie van meer dan 10,5 miljoen banden in 2012, speelt de site in Sarreguemines, Frankrijk een centrale rol in de strategie van de Duitse bandenproducent Continental. Met de hulp van PHI DATA automatiseerde en verbeterde Continental het proces en het voorraadbeheer op zijn Franse site. Dankzij de nauwkeurige geolokalisatie van productie-onderdelen met een real-time scheduling en verbeterde interne logistiek, is Continental Sarreguemines er in iets meer dan een jaar in geslaagd de beschikbaarheid van de halffabrikaten aanzienlijk te verhogen.
Op de site van Sarreguemines was een goed geoliede interne logistiek nodig voor de bandenproductie. Want om een optimale kwaliteit te waarborgen, moet rubber worden verwerkt binnen een strikt bepaald tijdsbestek. Om dit te doen, moet het worden vervoerd op grote karren naar gespecialiseerde machines verspreid over de hele fabriek. Tot voor kort waren die karren alleen herkenbaar aan een nummer, waardoor karren, materiaal en tijd verloren raakten.
“We waren al een tijd op zoek naar een tracking oplossing die we konden implementeren”, zegt Christian Matejicek, verantwoordelijk voor het informaticadepartement van Continental France SNC. “Na een groot aantal leveranciers onder de loep te hebben genomen, werd uiteindelijk gekozen voor de technologie van AeroScout. Die heeft als eigenschap dat ze eenvoudig te integreren is in bestaande Wi-Fi netwerken en dus niet vraagt om nieuwe investeringen in een parallel netwerk. Toch maakten verschillende omgevingsfactoren hier een complex project van. De Continental-fabriek in Sarreguemines bestaat uit een aantal naburige gebouwen die geleidelijk aan werden uitgebreid. Daardoor is de situatie niet overzichtelijk. Omdat er veel machines staan en dus veel metaal aanwezig is, was de installatie van een RTLS-systeem geen evidente keuze en hadden we een ervaren en flexibele partner nodig. PHI DATA heeft intussen bewezen dat we de juiste keuze hebben gemaakt door met hen in zee te gaan.”
Concreet heeft PHI DATA in verschil-lende fases het geolokalisatie-systeem uitgerold en geïntegreerd in het bestaan-de Cisco Wi-Fi netwerk. Al meer dan 1.900 AeroScout tags werden bevestigd op de karren die Continental gebruikt voor het vervoer van halffabrikaten naar verschillende werkstations. De locatie van 90 procent van de halffabrikaten wordt in real time bijgehouden. De werknemers die verantwoordelijk zijn voor de interne verplaatsing kunnen, via hun boordcomputer, op een kaart bekijken op welke plaats het product zich bevindt of naar waar het moet worden gebracht. Continental is er op die manier zeker van dat de juiste kar op de snelste manier de juiste machines bereikt, terwijl fouten worden vermeden en de verwerkingstijd van het rubber wordt gerespecteerd. De medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de planning hebben een volledig overzicht van de voorraad en weten precies welke halffabrikaten beschikbaar zijn.
Tijdens de eerste fase van de implementatie werden 500 karren uitgerust met AeroScout-tags en werd de nauwkeurigheid van het systeem geëvalueerd in een deel van de fabriek. Toen alles optimaal bleek te functioneren, breidde Continental het draadloze netwerk van Cisco uit naar andere delen van de site en werden nog eens 700 karren uitgerust met tags. Sindsdien volgden nog verschillende fases en uit-eindelijk zullen 2.000 tags ingezet wor-den. Dat maakt van dit project het grootste in zijn genre in de industriesector in Europa.
Christian Matejicek, hoofd van de informatica-afdeling van Continental France SNC France : “De complementariteit tussen PHI DATA en AeroScout was essentieel voor het succes van dit project. PHI DATA heeft een uitgebreide kennis van de AeroScout-oplossingen en van de wensen en eisen van een productielocatie als de onze. Het resultaat is dat dit systeem even hard wordt gewaardeerd door onze medewerkers als door onze directie en dat het een directe invloed heeft op de productiviteit van onze fabriek. Het is uitgegroeid tot een strategisch instrument dat we niet meer kunnen missen.”