Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens

De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit. De snellader in Neuss is er één van.

Contargo Neuss zet twee e-vrachtwagens type EF18 SZM van E-Force One van 550kW/748ps in voor het vervoer van containers in de regio. De voertuigen hebben een accu van 340kWh. Ze kunnen daarmee minimaal 200 kilometer rijden en halen een maximumsnelheid van 87km/uur. De accu’s worden aan de nieuwe laadpaal van 150kW met gelijkstroom tot 800 volt geladen. Het duurt ongeveer 2,5 uur om de accu volledig te laden. Doordat de vrachtwagens tussentijds kunnen komen bijladen, kunnen ze dagelijks meer dan 200 kilometer rijden.
 
Ook op de Duisburg Intermodal Terminal worden sinds mei 2019 twee e-vrachtwagens van een andere leverancier getest. Die vrachtwagens worden ’s nachts aan twee kleine mobiele laadpalen (25kW) opgeladen. Op die manier wil Contargo verschillende technische oplossingen leren kennen en vergelijken om uiteindelijk de meest geschikte oplossing te vinden.
 
Sinds Contargo in januari 2020 op alle Duitse terminals ecostroom gebruikt, zijn de emissies van de e-vrachtwagens verder gedaald. Naast e-vrachtwagens test Contargo als testpartner ook een bovenleiding-hybride vrachtwagen in Hessen.

Foto: Contargo

Recente nieuwsberichten

Viggo vervangt trekkers op Eindhoven Airport

Luchthavendienstverlener Viggo heeft recent een groot deel van zijn trekkers op Eindhoven Airport vernieuwd. Still leverde in totaal zes elektrische trekkers, types R07-25. In een volgend stadium worden nog eens zes nieuwe trekkers in gebruik genomen.

Netwerkinvesteringen moeten UPS sneller maken vanuit België

Een reeks verbeteringen aan zijn netwerk en infrastructuur moeten de vervoerstijden tussen meer dan 350 steden in 26 landen in heel Europa verminderen. Zo zullen Belgische klanten kunnen genieten van snellere verzendingen over land naar Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, Slowakije en Spanje.

Vanas Engineering sluit contract af met MIVB

Recent heeft Vanas Engineering een meerjarig contract toegewezen gekregen van de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel). Het contract omvat Verticale Lift Machines van Modula en diverse vendingoplossingen van Supply Point Systems.

Transportprijzen dalen, terwijl dieselprijs stijgt en vervoerscapaciteit toeneemt

Vergeleken met het derde kwartaal van 2016 zijn de transportprijzen in het laatste kwartaal van 2016 met 0,6% gedaald.

Hyundai Heavy Industries Europe automatiseert dc met Vanas Engineering

Hyundai Heavy Industries Europe verdeelt machines en onderdelen voor grondverzet- en heftrucks. Het bedrijf integreerde in 2008 al de eerste verticale liftsystemen in samenwerking met Vanas Engineering. Het ging om vijf verticale liftmachines met een single tray principe (één interne aflegpositie) en ladebreedtes van 2.460mm.

Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v.

Ruimere openingsuren terminals Deurganckdok

Vrachtwagens die containers moeten laden of lossen aan het Deurganckdok, kunnen dat vanaf 20 maart ook ’s nachts doen. Containerterminals MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World Antwerp Gateway, beide gelegen aan het Deurganckdok, verruimen namelijk de openingsuren van hun terminals zodat de aan- en afvoer van containers per truck op weekdagen de klok rond kan plaatsvinden.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa.

De KLAPBOX EQ van BITO, meer ruimte voor retourtransport!

In de ergonomische handgrepen is een hefboommechanisme aangebracht, waardoor de zijpanelen van deze krat met een simpele vingerbeweging kunnen worden neergeklapt. Hierdoor kan je snel zonder beknelde vingers, ruimte vrijmaken voor een retourtransport.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.