Containers lossen is geen fysieke krachtmeting meer

Scott mechaniseert aan de kade met UVO Technologies

Om het werk van de medewerkers aan de laadkades te verlichten, heeft Scott Sports beslist met de hulp van Uvo Technologies een eerste telescoopband van FMH Conveyors in gebruik te nemen. “Sinds de dozen met de hulp van die telescoopband de containers verlaten, is het werk in het distributiecentrum van Aubange er niet alleen lichter op geworden, ook de productiviteit in de zone is sterk toegenomen”, aldus Jean-François Thiry, directeur-generaal van Scott Sports Group Distribution Europe, dat verantwoordelijk is voor het logistieke, distributie- en douanebeheer binnen de groep.

20197515545678_dsc-1008.jpg
Vandaag levert de BestReach-telescoopband een aanzienlijke bijdrage bij het lossen van jaarlijks zo’n 250.000 dozen. De organisatie is er dan ook zeker van dat de groei van het aantal dozen met accessoires vlot opgevangen zal kunnen worden.

Het in oorsprong Amerikaanse Scott werd in 1958 opgericht en kwam eind de jaren zeventig in Zwitserse handen. De fabrikant produceert vooral hoogwaardige sportartikelen waarin koolstof is verwerkt. Vandaag spitst Scott Sports zich met name toe op fietsen en accessoires, wintersport, atletiek en motorsport. Al die artikelen samen vertegenwoordigen zo’n 50.000 referenties.

Sinds 2015 kent Scott Sports een zeer sterke groei. Het gamma en het aantal referenties worden ook continu uitgebreid. Met name het aantal accessoires kende de laatste jaren een exponentiële groei. Via tal van eigen filialen en distributeurs is de organisatie vandaag overal ter wereld vertegenwoordigd. 

Remedie voor de groei én de rug

Om klanten wereldwijd te bedienen, doet Scott Sports al bijna vijftien jaar een beroep op zijn distributiecentrum en douane-entrepot in het Belgische Athus (Aubange). Omwille van de gestage groei werd de opslagruimte begin 2017 van 30.000 tot 50.000m² uitgebreid. Dat maakte het mogelijk de externe partijen voor opslag uit te schakelen en de logistiek nog meer op één plek te centraliseren.

Belangrijk om te weten is dat zo’n negentig procent van de artikelen in het distributiecentrum per zeecontainer binnenkomen via de containerterminal van Athus, dat op één kilometer van het magazijn van Scott Sports verwijderd ligt. Het distributiecentrum krijgt dan ook heel wat containers met producten te slikken.

Om de gestage toename van die containervolumes te verwerken en tegelijk de ergonomische omstandigheden voor de operatoren te verbeteren, ging Scott Sports Group op zoek naar een geschikte mechaniseringspartner.
J.-F. Thiry: “Tegelijk met het stijgende aantal dozen dat hier via containers binnenkomt, neemt ook de gemiddelde leeftijd van onze medewerkers toe. Een gemechaniseerde oplossing die hun werk kon verlichten, werd echt een noodzaak. We zijn toen terechtgekomen bij Uvo Technologies in Antwerpen. De firma verdeelt al jaren de producten van het Amerikaanse FMH Conveyors in de Benelux en Frankrijk. Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat de BestReach-telescoopscoopband wel eens de oplossing kon zijn om zowel de performantie als de ergonomie in ons magazijn te verhogen. Het systeem maakt het immers veel gemakkelijker om dozen – maar ook andere goeden zoals zakken – te lossen. Het is vooral het bezoek aan enkele klanten van UVO Technologies – waar we de BestReach-telescoopbanden in actie konden zien – dat ons helemaal heeft overtuigd om voor deze oplossing te gaan.”

20197515327795_foto-2.jpg
Tegelijk met het stijgend aantal dozen dat bij Scott Sports Group via containers binnenkomt, neemt ook de gemiddelde leeftijd van de medewerkers toe. Een gemechaniseerde oplossing die hun werk kon verlichten, werd echt een noodzaak.

Mobiele hulp bij het lossen

Eind vorig jaar installeerde UVO Technologies een BestReach-telescoopband in de laadzone van het distributiecentrum. De bewuste telescoopband heeft een bereik van vijftien meter. Sindsdien plaatsen de medewerkers tijdens het lossen de dozen op de telescoopband die tot in de vrachtwagen reikt, wat hun werk enorm verlicht. Aan de telescoopband is nog een kleine conveyor gekoppeld. Met behulp daarvan gebeurt de uitsortering van de verschillende referenties door de medewerkers. Vervolgens worden die dozen manueel gepalletiseerd en opgeslagen in het magazijn.

Aangezien de BestReach-telescoopband gemakkelijk kan worden verplaatst, kan hij aan vier verschillende laadkades zijn diensten bewijzen.
“Vandaag levert de telescoopband een aanzienlijke bijdrage bij het lossen van jaarlijks zo’n 250.000 dozen. We zijn er ook zeker van dat we nu de groei van het aantal dozen met accessoires vlot zullen kunnen opvangen”, vertelt Jean-François Thiry.

Momenteel volstaat één telescoopband om de volumes op te vangen. “We zijn nu wel aan het experimenteren of we met de telescoopband ook veel gemakkelijker fietsen kunnen lossen. Als de business case hier ook positief is, sluiten we niet uit dat er in toekomst nog een extra BestReach-telescoopband bijkomt”, luidt het.

De winst in termen van tijd, ergonomie en efficiëntie is intussen wel duidelijk. “De tijdsbesparing die we dankzij de telescoopband boeken, hangt weliswaar sterk af van de inhoud van de container. Sommige containers bevatten slechts vijf verschillende referenties, bij andere kunnen dat er 200 à 250 zijn. Hoe lager het aantal referenties, hoe meer tijd we met de telescoopband zullen besparen. In het beste scenario – waar er maar een vijftal referenties in de container zitten – kan de tijdswinst oplopen tot 53 procent. Bij extreem veel referenties daarentegen, is de tijdsbesparing maar heel klein. Daar zet het uitsorteren van de goederen namelijk een rem op de snelheid van de band. Maar altijd blijft de grote winst op het vlak van ergonomie en – zoals aangehaald – is dat aspect voor ons primordiaal.”

Met het oog op verdere optimalisering, bekijkt Scott Sports Group nu de mogelijkheden voor de toekomst. “Concreet zouden we de telescoopband aan een triagesysteem willen koppelen. In een eerste fase zijn we nu aan het bekijken hoe we de manuele uitsortering aan de laadkade kunnen optimaliseren. Over maximaal een half jaar willen we klaar zijn met die analyses”, verklapt Jean-François Thiry. “In een volgende fase willen we dan de bestaande installatie koppelen aan een volwaardig automatisch triagesysteem dat de dozen meteen al naar de juiste zone in het magazijn leidt. De bedoeling is om dat omvangrijke project over twee à drie jaar live te hebben. Op die manier zullen we ook aan de kades kunnen vermijden dat een veelheid aan referenties de snelle verwerking via de BestReach-telescoopband afremt.”

TC

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.