Containerchassis in kaart
Trackers geven Transport Th. Wouters meer vat op vloot
Om het transport voor zijn klanten te verzorgen, beschikt Transport Th. Wouters over maar liefst 32 vrachtwagens en 80 containerchassis. De Sigfox gps-trackers van Suivo zorgen ervoor dat die vloot tegenwoordig op de voet kan worden gevolgd. Hoe de oplossing past binnen de digitaliseringsstrategie van Transport Th. Wouters, vernemen we van directeur Karl Garmyn.
We kunnen gerust stellen dat Th. Wouters als transportbedrijf al vrij ver staat op het vlak van digitalisering. Zo vinden we in alle trekkers van het Antwerpse transportbedrijf boordcomputers terug die gekoppeld zijn met de planningsmodule en het ERP-systeem van de onderneming. In het kader van de snelle evoluties is extra aandacht voor digitalisering hard nodig om zo efficiënt mogelijk te werken.
Karl Garmyn: “Zo trokken we twee jaar geleden de kaart van de modal shift. Dat doen we door binnenvaart in te schakelen om diepzeecontainers naar de magazijnen te brengen. De komende jaren willen we daar nog meer op inzetten. Verder hebben we een time shift ingevoerd door te gaan werken met nachtritten. Daarvoor hebben we onze vloot met twintig procent uitgebreid, van 26 naar 32 trekkers. Intussen wordt de helft van de vloot ook ’s nachts ingezet. Op die manier kunnen we de files overdag vermijden, zowel aan de containerterminals als op de Antwerpse ring. Sindsdien is de omzet met ongeveer zestig procent gegroeid. Door die modal shift en time shift moeten we nu wel veel meer ritten inplannen. Tegelijk zorgt dat voor meer administratie, die we met digitale technologie efficiënter willen verwerken.”
Gedaan met zoeken
Afgelopen zomer besliste Th. Wouters al zijn containerchassis uit te rusten met Sigfox gps-trackers, die gekoppeld zijn met de boordcomputers en het achterliggende ERP-systeem en TMS van Organi. De Hydrogen trackers van Suivo zorgen voor de opvolging van de locatie van alle tachtig containerchassis. Daarnaast zijn op de trekkers Oxygen bluetooth tags geïnstalleerd, die herkennen welk chassis met welke trekker is gekoppeld.
“De belangrijkste reden om trackers in te schakelen was dat we in het verleden vaak niet wisten welke vrije chassis beschikbaar waren. Ook vervelend was dat we geen zicht hadden op onze specifieke ‘genset chassis’ voor diepvriescontainers”, legt Karl Garmyn uit. “Heel vaak moesten onze dispatchers dan gaan rondbellen. Ze waren bij wijze van spreken even vaak rollend materieel aan het zoeken als dat ze ritten konden inplannen. Met behulp van trackers wilden we op die pijnpunten een antwoord bieden.”
Met de trackers en tags kan Th. Wouters zijn transporten nu efficiënter organiseren. Import- of exportcontainers kunnen meteen aan een vrij chassis worden toegewezen, waarna de rit in de planningsmodule van het TMS voor de chauffeurs kan worden klaargezet. De chauffeur krijgt zijn instructies op de tablet te zien. Vervolgens wordt het verloop van de opdrachten in real time teruggekoppeld naar het systeem op het hoofdkantoor.”
K. Garmyn: “De tijdswinst die we door de komst van de trackers hebben uitgespaard, valt moeilijk te kwantificeren. Wel merken we duidelijk dat de planners zich veel meer op hun kerntaken kunnen concentreren, zijnde een efficiënte planning van de transporten. Dat er niet meer naar vrije chassis hoeft te worden gezocht, bespaart hen ook heel wat ergernis.”
Aandacht voor integratie
Voor het chassisherkenningsproject contacteerde het transportbedrijf initieel verschillende partijen. “Bij Suivo was het al snel duidelijk dat we de trackers vlot zouden kunnen koppelen met de boordcomputers en ons ERP-systeem. Dat was ook de belangrijkste reden om voor hen te kiezen”, vertelt Karl Garmyn. “De leverancier had ook veel ervaring op het vlak van chassisherkenning. Zo kon Suivo koppelingen met verschillende andere TMS-leveranciers voorleggen. Ook die vlotte koppeling was voor ons erg belangrijk. Uiteraard hebben we ook rekening gehouden met de technische specificaties van de trackers, zoals de levensduur van de batterijen.”
Intussen werd Suivo ook geïntegreerd in het monitoringsysteem van EuroTracs dat Th. Wouters gebruikt. Daardoor beschikken de dispatchers nu over een dashboard dat de trackers in real time zichtbaar maakt in de planningstool. Zo zien zij in één oogopslag welke containers op welk chassis staan. Dat kan zowel op het eigen parkeerterrein zijn als bij de vaste shuttleklant van Th. Wouters, waar er steeds 15 tot 35 chassis staan.
De trackers installeerde Th. Wouters zelf. “Aangezien wij over onze eigen assets beschikken, hebben we voldoende mensen met kennis van zaken in huis. Met het oog op een goede integratie hebben we de teams van alle betrokken partijen op voorhand met elkaar laten praten, zodat de wensen en noden helemaal duidelijk waren. Ook dat heeft geholpen om alle koppelingen vlot te realiseren. In een paar maanden tijd was Suivo in alle systemen geïntegreerd.”
Extra voordelen van visibiliteit
De tags worden ook gebruikt voor de gehuurde chassis die in piekperiodes als extra versterking dienen. “Maar doordat we nu een veel beter zicht hebben op welke chassis we nog beschikbaar hebben, hoeven we er nu uiteindelijk minder te huren. Het is een geruststelling te weten dat we er nooit meer dan nodig huren”, voegt Karl Garmyn eraan toe. “Handig is ook dat Suivo automatisch een melding verstuurt wanneer een chassis langer dan 48 uur niet beweegt.”
Een bijkomend voordeel is dat Transport Th. Wouters nu exact weet welke chauffeur op welk moment met welk chassis heeft gereden. Dat maakt bijvoorbeeld een betere opvolging van schadedossiers mogelijk. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan kale banden, gebroken spatborden of kapotte container-twistlocks. Op die manier kan Th. Wouters chauffeurs ook beter responsabiliseren, wat schade en bijkomende kosten kan indijken. Via de tracering kan de dispatcher het juiste chassis bovendien altijd tijdig laten onderhouden en naar de jaarlijkse technische keuring sturen, wat boetes helpt te voorkomen.
Op naar de e-CMR
Een volgende fase in de digitalisatiestrategie is de overstap naar de e-CMR. “Intussen zijn hiervoor alle nodige koppelingen opgezet. Wij zijn er dus volledig klaar voor”, vertelt Karl Garmyn. “Van zodra de legale goedkeuring voor onze transporten volgt, hoeven wij dus in feite maar op de knop te duwen. Op dat moment zullen we klanten in real time kunnen laten weten wanneer de goederen geladen of gelost zijn. Tegelijk zal de klant de afgetekende CMR automatisch in zijn mailbox ontvangen. Na de invoering van de trackers, zal die e-CMR de digitalisering van onze procesvorming compleet maken.”
TC
Over Transport Th. Wouters
Het Antwerpse transportbedrijf zag in 1938 het levenslicht. Van oorsprong was het bedrijf een steenkoonhandelaar maar gaandeweg specialiseerde Th. Wouters zich in containervervoer per vrachtwagen. Het bedrijf transporteert in de eerste plaats containers tussen de Antwerpse haven en de Benelux, het noorden van Frankrijk en het Duitse Ruhrgebied.
Vandaag maakt Th. Wouters deel uit van TCL (Trans Continental Logistics), een grote logistieke groep in Antwerpen met eigen opslaglocaties, diensten voor overzeese verschepingen en import- en exportbeheer. In Antwerpen beschikt de groep over 90.000m² overdekte magazijnen en 50.000m² open ruimte. Zowat 20.000m² biedt ook aansluiting op het water. Via een uitgebreid netwerk van logistieke bedrijven overal ter wereld kan de organisatie ook end-to-end-verschepingen aanbieden.