Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Geavanceerde automatiseringstechnologie voor het nieuwe distributiecentrum van uitgeversgroep Hachette UK

(Video) Hachette UK, de grootste uitgeversgroep in het VK, investeerde in een nieuw en sterk geautomatiseerd centraal distributiecentrum. Het Hely Hutchinson Centre in Didcot (VK) maakt gebruikt van innovatieve automatiseringstechnologie om opslag en picken efficiënter te maken.

Katoen Natie selecteert opnieuw Plug-And-Carry conveyor van Boa Concept

Sinds 2019 staat Katoen Natie in voor de logistiek van de tuinafdeling van het Franse meubel- en decoratiemerk Alinea. In een tweede fase krijgt de 3PL de volledige logistiek van de winkels en e-commerce van het Franse merk toegewezen. In 2021 werd speciaal voor Alinea een magazijn van 66.000m² gebouwd.

Bezoek BITO op Logistica Next

(Advertorial) Start het plannen van uw warehouse met een bezoek aan de BITO-stand op Logistica Next en bespreek vrijblijvend uw project. In overleg vinden we een passende oplossing. Plan alvast een meeting met onze adviseur op onze beursstand: hal 4, stand 04.A068   Plan alvast uw bezoek:   https://www.bito.com/nl-be/contact/contacteer-ons/

Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen

AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden.

Qimarox brengt verticale transporteur voor AMR’s op de markt

Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, stelt de Prorunner PR12 voor. Deze verticale transporteur kan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), met of zonder lading, tussen verschillende verdiepingen transporteren en kan bijgevolg het bereik van die toestellen significant vergroten.

4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.

Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic

Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.

Mainfreight vestigt zich in loods van Versluys Logistics op luchthaven Oostende-Brugge

Mainfreight is een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in land van oprichting Nieuw-Zeeland, Amerika, Australië, Azië en Europa. In België is het bedrijf actief op zes locaties, waaronder Oostende. In de badstad is Mainfreight intussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende bedrijven, met een totale magazijnoppervlakte van meer dan 100.000m² in het industriepark aan de A10 autosnelweg.

Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial) Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Hybride klanten vragen om nieuwe retailstrategie volgens onderzoek van Manhattan Associates

De grens tussen fysieke en online winkels vervaagt steeds meer. Maar liefst 83% van de retailers ziet een duidelijke wisselwerking tussen hun online en hun fysieke winkels: wat niet in de winkel aanwezig is, bestellen consumenten online en omgekeerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.