Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Oracle België opent nieuw Cloud eXperience Center

Oracle België opende vorige week zijn nieuwe Cloud eXperience Center in aanwezigheid van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Het Cloud eXperience Center is een plek waar visionaire bedrijfs- en technologie-experts anderen inspireren en waar veelbelovende, opkomende cloudtechnologieën worden gedemonstreerd.

Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten.

DB Schenker en MAN testen ‘platooning’ in de praktijk

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius gaan een praktijkproef testen voor platooning. Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks met behulp van assistentiesystemen heel dicht achter elkaar kunnen rijden.

Logistieke sector moet werk maken van transitie naar schone stadsdistributie

ABN Amro heeft zopas een nieuw sectorrapport over het thema stadsdistributie gepubliceerd. De conclusie luidt dat logistiek nú de kansen moet grijpen om schone stadsdistributie vorm te geven. Als gevolg van de sterke economische groei gaat een steeds groter deel van de Nederlanders in de stad wonen.

H.Essers gestart met ontwikkeling van trimodale site Dry Port Genk

Op de voormalige Ford-site langs het Albertkanaal in Genk is begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe trimodale site van logistiek bedrijf H.Essers. De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, het water en de weg.

Alvey Groep wordt overgenomen door Scott

Er is een princiepsakkoord bereikt voor de overname van Alvey Groep door het Nieuw-Zeelandse Scott Technology. Verwacht wordt dat de transactie, met een waarde van 12,1 miljoen euro, op 4 april 2018 afgerond zal zijn. Alvey Groep is gespecialiseerd in palletisering, intern transport, automatische magazijnen en andere industriële automatiseringsoplossingen en -diensten.

In 1 dag op de hoogte van alle innovaties op supply chain gebied

Donderdag 22 maart a.s. is weer de hoogmis voor de supply chain professional: Supply Chain Innovations 2018. Als vanouds kunt u op Supply Chain Innovations terecht voor waardetoevoegende informatie. De drie pijlers waarop het concept is gebouwd zijn: een high level seminarprogramma met tientallen kwalitatieve uiteenzettingen, een beperkte groep vooraanstaande ontwikkelaars van uiteenlopende oplossingen die u graag tonen wat vandaag én morgen kan, en een innovatief netwerkplatform waardoor iedereen met iedereen kan netwerken.

DHL Express opent nieuwe ‘Brussels Hub’

DHL Express heeft vandaag zijn nieuwe regionale hub op Brussels Airport geopend. De ultramoderne hub van 36.500m² (inclusief kantoren) verviervoudigt bijna de capaciteit van DHL Express in Brussel en creëert 200 nieuwe jobs. Er werken vandaag al 1.200 mensen op de hub, op een totaal van bijna 5.000 DHL-medewerkers in België.

Irene Veldstra aan het hoofd van Getronics Benelux

Irene Veldstra is naast sales director voortaan ook de nieuwe CEO van ICT-integrator Getronics Benelux. Veldstra werd geboren in Nederland, maar woont al veertien jaar in België. Ze heeft ruim twintig jaar ervaring in commerciële functies, o.a.

Supply chain probleem laat Britse klanten van KFC op hun honger zitten

De Amerikaanse fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) moet tijdelijk 700 van zijn bijna 900 restaurants in het Verenigd Koninkrijk sluiten door een probleem in de supply chain. De vestigingen die wel openblijven, bieden ondertussen een beperkte kaart aan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.