Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Nieuwe CEO Witron noemt IT geen doel op zich

Sinds begin 2020 maakt Johannes Meißner deel uit van de directie van Witron. Hij is afgestudeerd als ingenieur in telecommunicatietechniek en werkt al meer dan 30 jaar in de IT-sector van het bedrijf uit Oberpfalz. Toch luidt de aanstelling van een IT-manager als nieuwe CEO geen strategiewijziging voor Witron in.

Datadeelplatform Nallian neemt consultant 4Advice over

Nallian, het datadeelplatform voor logistieke hubs en luchtvracht, kondigt de overname aan van 4Advice, een advieskantoor op het vlak van tijd- en temperatuurgevoelige farmalogistiek. Het Mechelse 4Advice is wereldwijd actief en helpt farmaceutische bedrijven, transportbedrijven en logistieke hubs zoals cargoluchthavens om de processen in de keten te verbeteren, valideren en/of certificeren.

Opname logistiek vastgoed wordt 32% tot 46% minder dan in 2019

Ook de Europese logistieke vastgoedmarkten hebben onder het corona-virus te lijden. In negen belangrijke logistieke vastgoedmarkten zal de opname dit jaar 32% lager liggen dan in 2019 als per 1 oktober de situatie weer normaliseert. Spreken we pas in januari 2021 van een normale situatie, dan zal de opname in 2020 zelfs 46% lager uitvallen.

Logimarket: de nieuwe digitale marktplaats voor delen van capaciteit

Het digitale platform ‘Logimarket’ is sinds deze week online. Het werd gelanceerd door VIL en Logistics in Wallonia en moet logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen. De coronacrisis heeft de logistieke sector grondig door elkaar geschud.

CaptureTech reinigt apparatuur in warehouses met UV-C-licht

Technische apparatuur die in warehouses wordt gebruikt, zoals telefoons, handscanners en headsets, worden na gebruik meestal niet volledig gedesinfecteerd of gereinigd. En dat terwijl die toestellen in een magazijnomgeving vaak van hand tot hand gaan.

Manhattan Associates pakt uit met cloud-native WMS

Blikvanger tijdens Manhattans klantenconferentie Momentum Connect was wel de lancering van het gloednieuwe Manhattan Active Warehouse Management. Het flexibele en volledig cloud-native WMS is specifiek ontwikkeld en afgestemd voor gebruik vanuit de cloud en is gebaseerd op microservices.

Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.

Flitsmeister gaat pakketjes bezorgen

Lokale handelaars slagen er vaak niet in pakketjes snel en op tijd geleverd te krijgen. Zelfs voor pakketten die in de buurt van de winkel moeten worden bezorgd, wordt er nog weinig gewerkt met same day delivery. Daarom zet Flitsmeister – de Nederlandse app voor realtime verkeersinformatie – nu zijn community van 1,7 miljoen gebruikers in om daarbij te helpen.

Chantelle gooit efficiënte logistiek in de strijd tegen Covid-19

Als reactie op de Covid-19-pandemie besloot de Franse Chantelle Lingerie Group zijn activiteiten uit te breiden met de productie van mondkapjes voor niet-zorggerelateerde professionals. Ondertussen produceert de Chantelle Group in al zijn fabrieken mondmaskers.

UV-robot van Amazon moet Covid-virus uitschakelen

In een recent verslag in ‘60 Minutes’ op CBS News heeft Amazon een video laten zien van zijn nieuwste uitvinding: een robot die het Covid-virus zou uitschakelen. De autonome vierwielige robot is uitgerust met UV-lampen en is volgens de reportage slechts een van de ideeën die Amazon momenteel uittest om virussen te doden in zijn distributiecentra en in de winkels van Whole Foods.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.