Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Phi Data komt onder de vleugels van Simac

Het Nederlandse technologiebedrijf Simac heeft een meerderheid van de aandelen verworven van ICT-bedrijf Phi Data. Het Belgische bedrijf wordt toegevoegd aan de Simac-groep, maar zal zelfstandig blijven opereren voor het leveren van Smart Edge-oplossingen ter verbetering van bedrijfsprocessen.

DPD richt met ViaTim netwerk van particuliere afhaalpunten in België op

De coronacrisis heeft onmiskenbaar gezorgd voor een explosieve stijging van e-commerce. Om de stroom pakketten vanuit de webshops naar de consumenten te beheersen, riep de Nederlandse start-up ViaTim een netwerk van zogenaamde ‘buurtpunten’ in het leven.

Stefan Kleijngeld vervoegt directie Inther Group

System integrator Inther Group uit het Nederlandse Venray heeft zijn directieteam versterkt met Stefan Kleijngeld. Naast CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen, die vooral de strategische en commercieel gerelateerde activiteiten voor hun rekening gaan nemen, is Stefan Kleijngeld voortaan als managing director verantwoordelijk voor de strategische en proces/organisatorische activiteiten.

Overeenkomst Stef Groep en Nagel Groep is een feit

Stef, gespecialiseerd in geconditioneerde transport- en logistieke diensten, en Nagel Groep, gespecialiseerd in voedingslogistiek, hebben op 31 december 2020 hun overeenkomst afgerond voor de overname door Stef van de activiteiten van de Nagel-groep in Italië en België.

ICT Group versterkt met overname Yellowstar positie in logistiek en industrie

Eind december 2020 kondigde ICT Group aan dat het 100% van de aandelen van softwareleverancier Yellowstar overneemt. De transactie wordt deze maand afgerond. Yellowstar levert webgebaseerde oplossingen die real-time inzicht, toegang en controle bieden in de supply chain.

Savoye maakt met Jivaro Print gepersonaliseerde verzenddozen mogelijk

Savoye, leverancier van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een volledig geïntegreerde printmodule toegevoegd aan zijn gamma Jivaro-verpakkingsmachines. Niet alleen passen de Jivaro-verpakkingsmachines de hoogte van de verzenddozen aan de inhoud aan.

NxtPort gaat internationaal

Nxtport werd in 2016 in het leven geroepen met als missie transparantie te brengen in de supply chain dankzij een neutraal data sharing platform. Het betreft een open dataplatform waarin lokale applicatieontwikkelaars hun eigen logistieke oplossingen kunnen uitwerken.

Sivafrost verdubbelt opslagcapaciteit in vrieshuis met Dematic

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, heeft het nieuwe hoogbouwvrieshuis van logistiek dienstverlener Sivafrost in Dendermonde geautomatiseerd. De keuze viel op Dematic omdat zij op het bestaande terrein een verdubbeling van de opslagcapaciteit konden realiseren, waardoor Sivafrost zijn opslagcapaciteit naar 30.000 pallets kon optrekken.

SAS Cargo integreert Cargo Portal platform van Unisys in digitaal aanbod

SAS Cargo Group en IT-bedrijf Unisys Corporation hebben hun jarenlange partnership uitgebreid. Concreet houdt dat in dat de luchtvaartmaatschappij voortaan haar luchtvrachtdiensten ook via het Cargo Portal-platform van Unisys aanbiedt. Cargo Portal is een populair boekingsportaal voor luchtvracht via verschillende maatschappijen.

Savoye sluit strategisch partnership met Scott

Savoye, een wereldwijde speler op het vlak van opslag en materials handling systemen, kondigt een strategische alliantie aan met Scott Technology, gespecialiseerd in de ontwikkeling van geautomatiseerde- en robotoplossingen. Door de samenwerking zal het Nieuw-Zeelandse Scott zijn aanbod in materials handling en intralogistieke systemen kunnen uitbreiden met o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.