Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Ontdek hoe u uw magazijn kan optimaliseren met de solution picker van Vanas

(Advertorial) Er bestaan heel wat systemen die u kunnen helpen om de productiviteit in uw magazijn te verhogen. Zo kan u sneller en foutloos werken, plaats besparen en uw klanten beter bedienen. Maar welke systemen zijn nu juist de ideale oplossing voor uw magazijn?

Van Looy Group stelt Ruben Coetsier aan als business development manager

Recent vervoegde Ruben Coetsier het team van consultancy en ingenieursbureau Van Looy Group als business development manager voor de Benelux. Ruben Coetsier kan bogen op meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke sector. Voorheen was hij verantwoordelijk voor de service supply chain optimaliseringsprojecten en de aftermarket business bij PwC, Strategy & Operations.

Toyota lanceert met Traigo80 nieuw gamma elektrische 80-volt-heftrucks

Toyota Material Handling Europe introduceert een nieuwe generatie elektrische 80-volt-heftrucks voor zware lasten zowel binnen als buiten. De nieuwe elektrische Toyota Traigo80 heftruck is er in uitvoeringen met een hefvermogen van 2 tot 3,5 ton en een hefhoogte tot 6,5 meter.

Innovatie in intralogistiek

(Advertorial) Het aanbod aan oplossingen voor vraagstukken in de intralogistiek is de afgelopen jaren flink toegenomen. Maar biedt dat aanbod antwoord op elke vraagstuk? Inther Group noemt drie redenen om zelf flink te investeren in innovatie: de toenemende vraag naar orderpickcapaciteit, het grote belang van betrouwbaarheid en de noodzaak om snel te schakelen.

Picking zonder automatisatie

(Advertorial) Functionele pick systemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Welke stellingsystemen “gecombineerd” worden hangt af van verschillende factoren. Maar automatisatie hoeft niet in iedere e-commerce situatie de oplossing te zijn.

Fusie CaptureTech en SDT Informatics

CaptureTech uit Dendermonde en SDT Informatics uit Wommelgem gaan voortaan de krachten bundelen. Beide bedrijven zijn actief in het optimaliseren van uiteenlopende logistieke processen met behulp van Automatische Identificatie technieken zoals voice recognition, barcodescanning, RFID en label printing, in combinatie met zelfontwikkelde intuïtieve software en mobiele applicaties.

Jason Scrivens keert als CIO terug naar Aucxis

Na ervaring opgedaan te hebben in de IoT-wereld is Jason Scrivens terug aan boord bij Aucxis, aanbieder van RFID-oplossingen. Vanaf 18 oktober 2021 zal hij er als chief innovation officer deel uitmaken van de directie. Hij vervoegt daarmee CEO Geert Vonck en COO Tom De Decker.

Supply chain management naar hoger niveau

Een stevige basis creëren voor een juiste forecast. Dat was voor Pipelife Nederland de aanleiding om Xeleos Consulting in de arm te nemen. Nu diens pakket Optimact zijn waarde in Enkhuizen heeft bewezen, ontdekken nu ook andere vestigingen de software.

Luc Kremers wordt VP Asia bij Buck Consultants International

Het economische, logistieke en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International heeft Luc Kremers benoemd tot vice president Asia. Hij zal de teams van consultants in Singapore en Shanghai leiden vanuit BCI’s regionale hoofdkwartier in Singapore.

Portakabin implementeert ZetesMedea om volledige productlevenscyclus te traceren

Het Britse Portakabin is leverancier van modulaire gebouwen en rekent naast het Verenigd Koninkrijk en Ierland ook Europa tot zijn afzetmarkt. De gebouwmodules worden geproduceerd in York en vervolgens op locatie geassembleerd in de configuratie die de klant heeft gespecificeerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.