CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst

Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.

In het CITRUS-project kregen honderd professionele chauffeurs vier maanden real-time verkeersinformatie via een ‘companion app’: info over files op de geplande route, over wegenwerken, maar ook advies over snelheid en routekeuze. De informatie waarmee die waarschuwingen werden gevoed, is een combinatie van geanonimiseerde gebruikersgegevens (zoals smartphonedata) en wegkantdata geregistreerd door verkeerslichten, detectielussen, databanken met wegenwerken, signalisatievoertuigen, etc. Bedoeling van het proefproject was te achterhalen hoe filestaartbotsingen kunnen worden voorkomen en hoe kan worden gezorgd voor een vlottere doorstroming van het vervoer aan kruispunten met verkeerslichten.

De belangrijkste conclusie van het project luidt dat de app doet wat hij belooft te doen. Hij loodst professionele chauffeurs (trucks, bussen en interventiewagens zoals brandweer) veilig en vlot door het verkeer door te waarschuwen voor ‘filestaarten’: plaatsen waar de files beginnen en het verkeer dus stilstaat met de nodige kans op filestaartbotsingen. Daarnaast garandeert de app een vlotte doorstroming aan kruispunten met verkeerslichten, wat positief voor het milieu is.

De projectpartners zijn tevreden en zullen bekijken hoe ze de reikwijdte en impact kunnen vergroten door nog meer data te koppelen. Investeringen in slimme en geconnecteerde infrastructuur zijn daarvoor cruciaal.

“De test met de companion app wees uit dat de chauffeurs wel degelijk geholpen worden, maar dat een applicatie met één functionaliteit in feite niet voldoende gebruikersvriendelijk is”, klinkt het bij de transportafdeling van Colruyt Group, dat aan het project deelnam. “Daarnaast stelden we vast dat beschikbaarheid van accurate data, die niet stopt bij gemeente- of gewestgrenzen, cruciaal is voor de toepasbaarheid van dergelijke applicaties. Er is dus nood aan een geïntegreerde applicatie waarvan de basis berust op routebegeleiding voor zwaar vrachtvervoer, maar dan aangevuld met verkeersmeldingen, meldingen van wegenwerken, verkeerslichten en daarbovenop een slimme communicatie met andere weginfrastructuur.”

Het intelligent aansturen van verkeerslichten op basis van real-time verkeersinfo (het groene golf-principe) werd tijdens het CITRUS-project uitvoerig getest en wees uit dat communicatie met de verkeerslichten wel degelijk ondersteunend werkt voor de chauffeur. De verkeerslichten op de N203a in Halle (verbinding tussen R0 en E429) werden daarvoor uitgerust met technologie waarmee ze kunnen communiceren met vrachtwagens. De vrachtwagenchauffeurs kregen zo informatie over de stand van de verkeerslichten en de tijd tot de volgende kleur. Daarnaast kregen de chauffeurs ook snelheidsadvies zodat ze niet onnodig hoefden te stoppen, wat de uitstoot van schadelijke emissies vermindert.

Voor het CITRUS-project sloegen de Vlaamse overheid en Belgische privébedrijven de handen in elkaar. Be-Mobile (gespecialiseerd in slimme mobiliteit) en de Vlaamse Overheid (het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer) werkten samen om (verkeers-)data te verzamelen en die vervolgens efficiënt aan te wenden. Het studiebureau Transport & Mobility Leuven (TML) leverde ondersteuning bij de monitoring en evaluatie van het proefproject. Colruyt Group, de Haven van Zeebrugge en Havenbedrijf Antwerpen testten de toepassingen uit. Het CITRUS-project werd gerealiseerd met Europese steun vanuit de Connecting Europe Facility.

De administratie van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, zal nu samen met de projectpartners de opties bekijken voor een ruimere uitrol van de diensten die voor het CITRUS-project werden ontwikkeld.

Foto: Colruyt Group

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.