Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie. Volgens de leverancier bevinden de twee pallets zich op economisch vlak op een vergelijkbaar niveau als de houten pallet, maar bieden ze het voordeel van een plastic pallet.

Het gebruik van plastic pallets in de chemische sector stijgt in populariteit. Tot nu toe vervoerden chemiebedrijven hun containers doorgaans op speciale houten pallets, maar die hebben volgens Cabka een aantal nadelen. Zo zorgt hun hoge gewicht ervoor dat ze moeilijk hanteerbaar zijn en dat de transportkosten stijgen. Daarnaast is hout vatbaar voor vocht en vervuiling, waardoor ook de items die op de pallets staan, verontreinigd kunnen raken. Bovendien kunnen beschadigde pallets of pallets met splinters medewerkers verwonden en kunnen ze ook de verpakking beschadigen. Daarbovenop moeten ze vaak worden hersteld. Daar komt nog bij dat afwijkingen storingen kunnen veroorzaken in geautomatiseerde opslag- en transportsystemen, die in de chemische industrie steeds vaker worden ingezet. Een ander aspect is dat houten pallets in tijden van welvaart vaak niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zijn, wat leidt tot vertragingen en bottlenecks.
 
De Eco CP3 en Eco CP9 pallets zijn equivalent aan de standaardpallets CP3 en CP9 en aangezien ze gemaakt zijn van gerecycleerd plastic, zijn ze duurzaam. Cabka gebruikt 100% gerecycleerd materiaal en dat is 100% recycleerbaar voor al zijn transportoplossingen. De pallets zijn veilig, aangezien ze voorkomen dat gebruikers verwond raken door splinters of rot hout en daarnaast wordt beschadiging aan verpakkingen, zoals big bags of zakken tot een minimum herleid. De ladingdragers hebben consistente afmetingen en zijn schokbestendig en dat draagt ertoe bij dat geautomatiseerde systemen minder stilstanden kennen. De pallets dragen de ladingen op een veilige manier, ook in hoogbouwmagazijnen. Al die voordelen moeten helpen om op de daarmee samenhangende kosten te besparen.
 
Cabka heeft de pallets naar eigen zeggen ook gebruikersvriendelijker gemaakt: sleeplatten en hoeken werden verstevigd, waardoor de schokbestendigheid van de pallets en vooral het bodemvlak nog werden verbeterd. De Eco CP3 en de Eco CP9 plastic pallets zijn erg licht, maar tegelijkertijd ook robuust en schokbestendig. De CP3 is een pallet met drie sleeplatten, weegt ongeveer 12,5kg, is gemaakt van polyolefinen en meet 1140mm x 1140mm x 150mm. De pallet is ontworpen voor een dynamisch laadvermogen van 1.400kg. De Eco CP9 weegt ongeveer 14 kg en is qua design vergelijkbaar met de Eco CP3. Wel heeft de Eco CP9 vijf sleeplatten (double deck), wat hem stabieler maakt dan de Eco CP3. Het design van de Eco CP9 zorgt ervoor dat de pallet geschikt is voor blokstapelen, aangezien het draagframe het gewicht optimaal verdeelt over de lading eronder.

Foto: Cabka

Recente nieuwsberichten

Engaging the Future - Dematic Event met toonaangevende futuroloog Max Tinius

(Advertorial) Digitaliteit is er al en zal de komende 5-15 jaar ons hele dagelijks leven in toenemende mate veranderen. Vooral het leven in de stad en op het platteland - en daarmee de logistieke benodigdheden. Want we krijgen niet alleen nieuwe technologie, maar ook eindeloos veel nieuwe structuren in onze samenleving.

Nood aan een nieuwe webshop? Ontdek onze nieuwste e-commerce features

(Advertorial) De nood aan een webshop kende de laatste jaren een forse stijging, met de pandemie als absolute hoogtepunt. En dat heb jij als ondernemer vast ook wel gemerkt. Een webshop beheren is veel werk en vooral zeer tijdrovend, maar dankzij de nieuwe ProfitPlus e-commerce module maken we je het een stuk makkelijker.

Still stelt EXH-14-20-Plus-serie voor

Met de EXH 14-20 Plus-serie introduceert Still de jongste uitbreiding op zijn gamma elektrische pallettrucks. De compacte Still EXH 14-20 Plus-serie meelooppallettrucks, met capaciteiten van 1,4 tot 2,0 ton, kunnen worden ingezet in krappe ruimtes en zijn geschikt voor horizontale transporten tot middellange afstanden.

Poolse online supermarkt Frisco.pl gaat opnieuw in zee met TGW

Tegen eind 2023 zal TGW Logistics Group, leverancier van material handling oplossingen, klaar zijn met de bouw van een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum voor de Poolse online supermarktketen Frisco.pl in Warschau. Daarmee wil de online supermarktketen voorbereid zijn op de geplande groei in de komende jaren.

Tailormade Logistics huurt 22.000m² groot DC van Montea in Tongeren

Vastgoedgroep Montea verwelkomt met Tailormade Logistics een tweede huurder op zijn site in Tongeren. Het betreffende distributiecentrum van 22.000m² werd het afgelopen jaar ontwikkeld en maakt deel uit van een structurele langetermijnsamenwerking tussen Montea en bouwbedrijf Cordeel.

Getac breidt gamma robuuste Windows-oplossingen uit

Getac, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, voegt twee toestellen aan zijn serie robuuste Windows sub-6GHz 5G apparaten: de semi-robuuste S410 laptop en de volledig robuuste F110 tablet. De nieuwkomers vormen een aanvulling op de B360, de volledig robuuste 5G-laptop van Getac.

Toyota Material Handling levert intern transportmaterieel voor Spelen 2024 in Parijs

In het kader van Toyota’s wereldwijde partnership met de Olympische Spelen zal Toyota Material Handling Europe intern transportmaterieel leveren voor de Olympische en Paralympische Spelen 2024 in Parijs. Naast het bestaande aanbod van TMHE – waaronder contragewichttrucks, elektrische pallettrucks en elektrische stapelaars met een combinatie van elektrische en brandstofceltechnologie – omvat het partnership ook de recent gelanceerde modellen.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.