Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie. Volgens de leverancier bevinden de twee pallets zich op economisch vlak op een vergelijkbaar niveau als de houten pallet, maar bieden ze het voordeel van een plastic pallet.

Het gebruik van plastic pallets in de chemische sector stijgt in populariteit. Tot nu toe vervoerden chemiebedrijven hun containers doorgaans op speciale houten pallets, maar die hebben volgens Cabka een aantal nadelen. Zo zorgt hun hoge gewicht ervoor dat ze moeilijk hanteerbaar zijn en dat de transportkosten stijgen. Daarnaast is hout vatbaar voor vocht en vervuiling, waardoor ook de items die op de pallets staan, verontreinigd kunnen raken. Bovendien kunnen beschadigde pallets of pallets met splinters medewerkers verwonden en kunnen ze ook de verpakking beschadigen. Daarbovenop moeten ze vaak worden hersteld. Daar komt nog bij dat afwijkingen storingen kunnen veroorzaken in geautomatiseerde opslag- en transportsystemen, die in de chemische industrie steeds vaker worden ingezet. Een ander aspect is dat houten pallets in tijden van welvaart vaak niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zijn, wat leidt tot vertragingen en bottlenecks.
 
De Eco CP3 en Eco CP9 pallets zijn equivalent aan de standaardpallets CP3 en CP9 en aangezien ze gemaakt zijn van gerecycleerd plastic, zijn ze duurzaam. Cabka gebruikt 100% gerecycleerd materiaal en dat is 100% recycleerbaar voor al zijn transportoplossingen. De pallets zijn veilig, aangezien ze voorkomen dat gebruikers verwond raken door splinters of rot hout en daarnaast wordt beschadiging aan verpakkingen, zoals big bags of zakken tot een minimum herleid. De ladingdragers hebben consistente afmetingen en zijn schokbestendig en dat draagt ertoe bij dat geautomatiseerde systemen minder stilstanden kennen. De pallets dragen de ladingen op een veilige manier, ook in hoogbouwmagazijnen. Al die voordelen moeten helpen om op de daarmee samenhangende kosten te besparen.
 
Cabka heeft de pallets naar eigen zeggen ook gebruikersvriendelijker gemaakt: sleeplatten en hoeken werden verstevigd, waardoor de schokbestendigheid van de pallets en vooral het bodemvlak nog werden verbeterd. De Eco CP3 en de Eco CP9 plastic pallets zijn erg licht, maar tegelijkertijd ook robuust en schokbestendig. De CP3 is een pallet met drie sleeplatten, weegt ongeveer 12,5kg, is gemaakt van polyolefinen en meet 1140mm x 1140mm x 150mm. De pallet is ontworpen voor een dynamisch laadvermogen van 1.400kg. De Eco CP9 weegt ongeveer 14 kg en is qua design vergelijkbaar met de Eco CP3. Wel heeft de Eco CP9 vijf sleeplatten (double deck), wat hem stabieler maakt dan de Eco CP3. Het design van de Eco CP9 zorgt ervoor dat de pallet geschikt is voor blokstapelen, aangezien het draagframe het gewicht optimaal verdeelt over de lading eronder.

Foto: Cabka

Recente nieuwsberichten

Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

IFacto Group transformeert naar Oxygen Group

IFacto Group verschijnt voortaan met een nieuwe en versterkte propositie onder de naam Oxygen Group ten tonele. Onder die nieuwe naam wil de groep een referentie zijn in de implementatie van Microsoft Business Applications en doen ze al hun stakeholders de belofte ‘zuurstof’ te zullen bieden.

Buck Consultants peilt naar toekomstige ontwikkeling van vrachttarieven

De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen. De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwste Transport Monitor van supply chain- en logistiek adviesbureau Buck Consultants International (BCI). Voor de tiende keer op rij gaf een panel van verladers en producenten zijn verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.

Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Ongeëvenaard fulfilmentcentrum voor Decathlon (Frankrijk)

(Advertorial) De toonaangevende Franse sportartikelenspecialist Decathlon automatiseerde zijn intralogistiek met FlashPick van TGW. Het logistieke centrum in Rouvignies (Noord-Frankrijk) is de high-performance ruggengraat van de gehele supply chain van Decathlon. Van daaruit worden de producten verzonden naar 25 regionale opslagcentra. Het intralogistieke centrum verhoogt de efficiëntie en flexibiliteit en legt de basis voor een aanzienlijke verlaging van de logistieke kosten dankzijn de lage Totale Cost of Ownership (TCO).

Verzeker uzelf van een ononderbroken productiviteit

(Advertorial) Naadloze processen, een ononderbroken goederenstroom & tevreden, efficiënte heftruckchauffeurs: welke magazijnverantwoordelijke droomt daar nu niet van? Om deze droom werkelijkheid te laten worden, moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Hieronder leest u waarom u bij Motrac en Linde aan het juiste adres bent voor de 3 belangrijkste ervan.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter.

Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower

Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman

Join Decathlon, Colruyt and many more to learn how to improve your Supply Chain

(Advertorial) Meet with Supply Chain experts and retail experts to learn how to optimize processes at the Board Beyond Event on November 21st at the Louwman Museum in The Hague.

Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

Olivier Billiau nieuwe CEO van Simac Phi Data

Simac Phi Data heeft Olivier Billiau (foto) aangesteld als nieuwe CEO. Eerder werd de functie van CEO ingevuld door Guy Couder, die na 37 jaar afscheid neemt van het bedrijf. Wel blijft hij nog enkele maanden als extern adviseur bij Simac Phi Data betrokken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.