Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

De KLAPBOX EQ van BITO, meer ruimte voor retourtransport!

In de ergonomische handgrepen is een hefboommechanisme aangebracht, waardoor de zijpanelen van deze krat met een simpele vingerbeweging kunnen worden neergeklapt. Hierdoor kan je snel zonder beknelde vingers, ruimte vrijmaken voor een retourtransport.

Transportsector fan van uniforme tolbox

Om vinger aan de pols te houden in de transportsector, nam DKV Euro Service het voorbije kwartaal een enquête af onder zijn klanten. Zowel chauffeurs, fleet managers, planners en bedrijfsleiders werd naar hun mening gevraagd. Uit de rondvraag blijkt dat driekwart van de klanten uitkijkt naar de ontwikkeling van een geïntegreerde tolbox voor heel Europa.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Ruimere openingsuren terminals Deurganckdok

Vrachtwagens die containers moeten laden of lossen aan het Deurganckdok, kunnen dat vanaf 20 maart ook ’s nachts doen. Containerterminals MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World Antwerp Gateway, beide gelegen aan het Deurganckdok, verruimen namelijk de openingsuren van hun terminals zodat de aan- en afvoer van containers per truck op weekdagen de klok rond kan plaatsvinden.

Shortsea Shipping haalt nieuw record behandelde tonnage in Vlaamse havens

Shortsea Shipping blijft groeien. De tonnage van het vorige recordjaar 2015 werd in 2016 weer opgekrikt met 4.4 miljoen ton meer behandelde cargo. De shortsea trafiek in de vier Vlaamse havens steeg in 2016 tot 149.269.482 ton of +3% t.o.v.

Vijf redenen om ‘neen’ tegen ERP te zeggen

Het is geen geheim dat heel wat ERP-implementaties niet (helemaal) in hun opzet slagen. Geen wonder dat leidinggevenden vaak aarzelen om groen licht voor dergelijke initiatieven te geven. Panorama Consulting geeft ons de vijf belangrijkste redenen waarom ‘neen’ tegen ERP-implementaties wordt gezegd en hoe die weerstand weggewerkt kan worden.

Nieuwe benoemingen aan de top bij SAP BeLux

Recent heeft SAP BeLux Stijn De Beuckelaer (foto) aangesteld tot Sales Director General Business & Ecosystem. Koen Du Rang wordt Sales Director Key Accounts binnen de organisatie.

Barco China implementeert cloud ERP-oplossing in minder dan 4 maanden

Vorig jaar kondigden Barco en China Electronic (CEC) Panda een joint venture aan. Eind 2016 is de joint venture operationeel opgestart, met SAP Business ByDesign als Cloud ERP-systeem. Terwijl Barco een bedrijfsbreed SAP-systeem uitrolt, moest een klein team snel in parallel een set processen opzetten voor de nieuwe joint venture in China.

Amerikaanse luchtmacht optimaliseert supply chain met PTC Service Parts Management

De Amerikaanse luchtmacht heeft gekozen voor de Service Part Management (SPM) oplossing van PTC. De SaaS-oplossing van de leverancier moet zorgen voor een geïntegreerde supply chain planning en de ondersteuning voor wapensystemen op Air Force Sustainment Centers (AFSC) wereldwijd versterken.

WDP op koers binnen nieuw groeiplan

Onlangs werden de eerste resultaten binnen WDP’s strategische groeiplan voor de periode 2016-2020 bekendgemaakt. Doel is om tegen 2020 het portfolio met 50% of 1 miljard euro uit te breiden. Intussen werd al circa 35% van de beoogde investeringen geïdentificeerd, wat resulteert in een projectontwikkelingspijplijn van 300.000m².

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.