Brussels Airport: de bTag ervaring
Volg uw bagage op de voet dankzij de bTag Experience van Brussels Airport
“We zijn steeds op zoek naar innovatieve oplossingen die de customer journey aangenamer, vlotter en persoonlijker maken.”
Glenn Schnieders IoT Product Manager Brussels Airport
De klant
RFID Brussels Airport is één van de belangrijkste luchthavens van Europa. De cijfers spreken voor zich: in 2019 vervoerden 64 luchtvaartmaatschappijen 26,4 miljoen passagiers naar één van de 207 bestemmingen.
Ondanks de vele capaciteitsuitbreidingen en infrastructurele investeringen, wil Brussels Airport vooral een luchthaven op mensenmaat zijn, steeds met aandacht voor de behoeften van iedere passagier.
De uitdaging
Eén van de logistieke taken van Brussels Airport is de vlotte verwerking van niet minder dan 41.917 bagagestukken per dag. Om de luchthavenbeleving van haar passagiers te verbeteren, ging Brussels Airport op zoek naar een service die de reiziger informeert over de status van zijn bagage. Deze kennis moet de passagier toestaan om zijn tijd op de luchthaven na landing op een aangename manier door te brengen.
Voor de realisatie van deze 'bTag Experience' wilde Brussels Airport gebruik maken van de nieuwste technologieën, zoals connectiviteit in de cloud, RFID-bagagetags en geavanceerde data-analysetools. Door de combinatie van een RFID-chip in het bTag-label en de plaatsing van een groot aantal sensoren doorheen de luchthaven, kan ieder bagagestuk voortdurend gelokaliseerd worden vanaf binnenkomst op de luchthaven tot op de bagagecarrousel.
De oplossing
Brussels Airport werkte samen met Impinj omwille van de uitgebreide technologische mogelijkheden van hun RAIN RFID-platform. Dankzij onze expertise koos Impinj Aucxis als technische partner voor de realisatie van dit project.
Na de nodige voorbereidingen in-house, ging een dedicated team van Aucxis project engineers ter plaatse om de technische haalbaarheid van de gewenste RFID-oplossing te testen. Deze Proof of Concept vond plaats in een gecontroleerde omgeving waar de praktische oplossing op kleine schaal werd gesimuleerd. Na selectie van het juiste tagtype installeerden we de nodige detectiepunten aan iedere bagageband. Zo kunnen we de tag die bij een bepaalde koffer hoort, detecteren en deze data doorsturen naar de bTag-app.
Dankzij de voorbereidende werkzaamheden verliep de uiteindelijke installatie en finetuning van de hardware en middleware bij Brussels Airport heel vlot.
Het resultaat
Dankzij de bTag service slaagt Brussels Airport in haar opzet om de reiziger tijd te besparen en hem te ontzorgen. De passagier kan zijn tijd nemen na aankomst en hoeft niet te wachten aan de bagageband. Ook het afspreken met de persoon die de reiziger ophaalt, kan efficiënter ingepland worden.
Verder kan Brussels Airport de gecapteerde gegevens in de toekomst gaan gebruiken voor analysedoeleinden, om zo hun processen nog meer te optimaliseren in het voordeel van de reiziger.