Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

In 2022 kondigde Bpost aan dat in Antwerpen X een nieuwe pakjessorteermachine zou worden geïnstalleerd om het groeiende pakjesvolume te kunnen blijven opvangen. Tegen het einde van het jaar werd al een eerste deel van de machine in gebruik genomen, toen nog in combinatie met de oude machine. Nu, najaar 2023, is de installatie van de pakjessorteermachine (PSM) voltooid. De oude machine is ontmanteld en de nieuwe is volledig operationeel. Resultaat: het sorteercentrum kan dubbel zoveel pakjes verwerken dan met de oude machine.

De nieuwe PSM voorziet meer dan 1,2km aan transportbanden en is goed voor de verwerking van 75.000 à 95.000 pakjes per dag. In piekperiodes, waar Bpost tot 100 extra tijdelijke medewerkers aanneemt, schommelt de capaciteit zelfs tussen 130.000 en 200.000 pakjes per dag.

Met de ingebruikname van de nieuwe PSM evolueert Antwerpen X van een regionaal naar een nationaal sorteercentrum. De nieuwe machine is volgens Bpost dan ook gericht op een hoge capaciteit en doeltreffendheid.

  • De sorteercapaciteit verdubbelt van 9.000 naar 20.000 pakjes per uur.
  • De 360°-scanner op de PSM leest de barcode, zelfs al bevindt die zich onderaan of op de zijkant. De scanner registreert naast de bestemming ook het gewicht en de grootte van de pakjes.
  • De machine beschikt over 160 glijgoten waarin pakjes terechtkomen in containers voor 400 verschillende bestemmingen. Waar Antwerpen X vroeger hoofdzakelijk sorteerde voor de Antwerpse regio, kan het sorteercentrum meer volumes aan, ook van pakjes buiten de regio. Zo evolueert Antwerpen X van een regionaal naar een nationaal sorteercentrum.
  • De machine is uitgerust met een geautomatiseerde afremfunctie op de glijgoten, waardoor de kans op beschadiging van pakjes afneemt.
  • Dankzij de vier bijkomende uitschuifbare invoertransportbanden, die tot in de vrachtwagen uitgeschoven worden, krijgen klanten de mogelijkheid pakjes in bulk aan te leveren in Antwerpen X, rechtstreeks uit de vrachtwagen, zonder extra verpakking op pallets of in containers.
  • Het sorteren van de pakjes gaat sneller dan vroeger, waardoor Bpost voor sommige klanten een latere aanlevertijd kan aanbieden.
  • Doordat de nieuwe machine grotere formaten sorteert, daalt het aantal pakjes dat manueel moet worden gesorteerd.

Foto: bpost

Recente nieuwsberichten

Wilco van de Veerdonk benoemd tot branch manager bij Vanderlande

Op 1 september 2022 is Wilco van de Veerdonk (47) gestart als branch manager Benelux, Nordics en Central Europe bij Vanderlande, leverancier van logistieke procesautomatisering in de sectoren warehousing, luchthavens en pakketdiensten. In de afgelopen achttien jaar bekleedde Wilco van de Veerdonk diverse functies bij Vanderlande.

Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua.

Phi Data en Blyott bieden zorgsector betaalbare oplossing voor asset tracking met Bluetooth-tags

Phi Data, als IT-integrator gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, wil organisaties in de zorgsector helpen om op een eenvoudige en betaalbare manier het overzicht te bewaren over hun werkmiddelen. Het bedrijf gaat daarvoor in zee met Blyott, een Belgisch-Nederlandse scale-up die actief is in Real-Time Location Systems (RTLS), specifiek ontwikkeld voor de zorgsector.

Sensolus sluit partnership met Deutsche Telekom voor IoT-tracking op Duitse markt

De Gentse scale-up Sensolus breidt zijn partnernetwerk in Europa verder uit en start een samenwerking met Deutsche Telekom IoT GmbH. De twee bedrijven zullen gezamenlijk oplossingen aanbieden voor het intelligent traceren en beheren van assets met behulp van IoT-technologie (Internet of Things) op de Duitse markt.

Exact breidt uit naar de DACH-regio met overname van Weclapp

Exact, leverancier van business en accounting software, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Weclapp, een toonaangevende leverancier van cloud ERP-software in de DACH-regio (Duitsland – Oostenrijk – Zwitserland), van 3U Holding (ETR: UUU), een Duitse holding.

Hans Willems vervoegt Alstef Group

Om zijn aanwezigheid in de Benelux te versterken, heeft Alstef Group – leverancier van geautomatiseerde turnkey oplossingen – Hans Willems aangesteld als sales engineer binnen zijn sales team voor intralogistiek. Hans Willems heeft bijna dertig jaar ervaring in de logistiek.

Transuniverse Forwarding neemt groepagebedrijf Apmex over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft het groepagebedrijf Apmex International Forwarding uit Evergem overgenomen. Apmex is gespecialiseerd in trafieken op West-Europa, met de klemtoon op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Benelux-distributie.

Automatiseren met Element Logic: bereken je ROI

(Advertorial) Een ROI-berekening helpt om het succes van je investering in magazijnautomatisering te bepalen. Energie- en personeelsbesparing zijn twee voorbeelden van concrete waarden voor jouw kosten-batenanalyse. Ook zachtere waarden, zoals minder druk bij de klantenservice en minder orderfouten, tellen mee.

Europa Worldwide Group luidt nieuw tijdperk in voor transport tussen België en het VK

Logistiek bedrijf Europa Worldwide Group geeft zijn activiteiten in Oostende een boost met de uitbreiding van zijn diensten en de omdoping van Continental Cargo Carriers tot Europa Road. Europa Worldwide Group bestaat uit drie divisies: Road, Air & Sea en Warehouse.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.