Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen

Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.

De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. Bouwactiviteiten volgen elkaar snel op en zijn vaak gelijktijdig aan de gang. De stockageruimte op de werf is beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dat extra moeilijk. Steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen, en al zeker niet op de drukke momenten van de dag. Er is een toename aan renovatieprojecten in de bouw die meer en kleinere logistieke stromen en dus kleinere deelladingen met zich meebrengen. De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten.

Om de logistieke kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materiaal- en goederenstromen worden gecentraliseerd en eventueel geprefabriceerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek. Een bouwhub kan op die manier een slimme draaischijf vormen tussen de leveranciers van bouwmaterialen en de werven.

Als grootste stad in Vlaanderen, met tal van mobiliteitsuitdagingen, werd Antwerpen uitgekozen om als testomgeving te fungeren. Aan de hand van een simulatiemodel werden verschillende scenario’s voor zes werven in de stad berekend. Telkens werd de vergelijking gemaakt tussen een klassieke werfsituatie zonder bouwhub en de situatie met bouwhub. Daarbij werden niet enkel de totale kosten gesimuleerd, maar ook de overeenkomstige totale CO2-uitstoot, de totale transportafstand, het totale aantal transportbewegingen in de stad en de gemiddelde beladingsgraad van de transporten.

Uit de resultaten blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kosten met 42% doet dalen. De simulaties die in dit project werden gemaakt, tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter worden gepland. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten, een daling van 41%, betekent niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar ook minder congestie in steden.
 
De deelnemende bedrijven aan het project zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Recente nieuwsberichten

JT Energy Systems bouwt batterijopslagfaciliteit van 25 megawatt

JT Energy Systems, de joint venture die in 2019 werd opgericht tussen Jungheinrich en batterijfabrikant Triathlon, geeft gebruikte lithium-ion batterijen een tweede leven en gaat in de toekomst CO2-neutrale batterijen produceren. De joint venture, die energiesystemen produceert voor elektrische voertuigen met industriële toepassingen, bouwt in Freiberg in het Duitse Saksen een flexibele batterijopslagfaciliteit met een piekvermogen van 25 MW.

Arteveldehogeschool start nieuwe graduaatsopleiding Transport en Logistiek

Bij de start van academiejaar 2022-2023 komt Arteveldehogeschool met een nieuwe tweejarige graduaatsopleiding: Transport en Logistiek. Die moet studenten in twee jaar tijd klaarstomen tot logistiek verantwoordelijke van een magazijn of tot transportplanner.

Industriële bakker Warburtons garandeert versheid dankzij OMP-implementatie

Het familiebedrijf Warburtons, een van de grootste industriële bakkerijen van het Verenigd Koninkrijk, heeft in al zijn vestigingen in het VK OMP voor S&OP en voor Operational Planning & Scheduling geïmplementeerd. Dankzij de oplossing wist Warburtons de planningsprocessen te optimaliseren en kan het de versheid van verpakte bakkerijproducten in winkels verder waarborgen.

Zoomalia neemt opnieuw Boa Concept in de arm

Met meer dan 30.000 referenties in dierenvoer, uitrusting en accessoires voor huisdieren, is online dierenspeciaalzaak Zoomalia een toonaangevende speler in thuisland Frankrijk en daarbuiten. Het bedrijf, dat met dubbele cijfers groeit, heeft de ambitie ongeveer dertig fysieke winkels per jaar te openen om zijn omnichannelstrategie te consolideren.

Register for our upcoming webinar “The benefits of outsourcing your mission-critical logistics”

We will discuss how a Canadian company that manufactures equipment for movie theatres, organized their flow of maintenance and repair products with Ahlers. Especially when you operate in countries with a challenging logistics environment local knowledge is vital.

Edeka Nord zet in Neumünster technologie van Witron in

De Duitse supermarktketen Edeka neemt opnieuw Witron in de arm. Dit keer vertrouwt Edeka Handelsgesellschaft Nord GmbH bij het ontwerp en de realisatie van zijn nieuwe regionale magazijn in Neumünster op de magazijn- en orderverzamelsystemen van hoofdaannemer Witron.

McBride identificeert en lokaliseert herbruikbare omdozen met Atlas van Aucxis RFID Solutions

De Europese fabrikant en distributeur van schoonmaakproducten McBride zocht een oplossing om zijn herbruikbare omdozen automatisch te detecteren en lokaliseren doorheen de interne process flow. Die oplossing vond het bedrijf bij Aucxis, dat voorstelde de standaard Atlas Item Identification & Tracking-oplossing in te zetten.

JLL analyseert recordjaar 2021 voor industriële en logistieke vastgoedmarkt

Logistiek vastgoedbedrijf JLL werpt zijn licht op de industriële en logistieke vastgoedmarkt in België anno 2021. Met een recordaantal transacties registreerde de gebruikersmarkt haar beste opnamevolume ooit. Met name semi-industrieel vastgoed presteerde uitstekend in 2021, vooral door het grote aantal transacties in nieuwe bedrijvenparken.

Ook in Nederland was 2021 recordjaar voor opname logistiek vastgoed

In Nederland bereikte de logistieke vastgoedmarkt in 2021 een recordopname van 3,6 miljoen vierkante meter. Dat is een van de conclusies uit het onderzoek ‘Perspectief op Logistiek Vastgoed 2022’ van logistiek- en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI), waaraan de belangrijkste logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland deelnamen.

Bmatix neemt McCoy & Partners Belgium over

Bmatix, gespecialiseerd in BI, neemt zijn Hasseltse sectorgenoot McCoy & Partners Belgium over. Daardoor breidt Bmatix zijn team uit met vijftien medewerkers die ervaring hebben met SAP Finance, BI, supply chain- en projectmanagement. Door de overname rondt Bmatix de kaap van zestig medewerkers in België en Luxemburg.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.