Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen

Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.

De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. Bouwactiviteiten volgen elkaar snel op en zijn vaak gelijktijdig aan de gang. De stockageruimte op de werf is beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dat extra moeilijk. Steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen, en al zeker niet op de drukke momenten van de dag. Er is een toename aan renovatieprojecten in de bouw die meer en kleinere logistieke stromen en dus kleinere deelladingen met zich meebrengen. De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten.

Om de logistieke kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materiaal- en goederenstromen worden gecentraliseerd en eventueel geprefabriceerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek. Een bouwhub kan op die manier een slimme draaischijf vormen tussen de leveranciers van bouwmaterialen en de werven.

Als grootste stad in Vlaanderen, met tal van mobiliteitsuitdagingen, werd Antwerpen uitgekozen om als testomgeving te fungeren. Aan de hand van een simulatiemodel werden verschillende scenario’s voor zes werven in de stad berekend. Telkens werd de vergelijking gemaakt tussen een klassieke werfsituatie zonder bouwhub en de situatie met bouwhub. Daarbij werden niet enkel de totale kosten gesimuleerd, maar ook de overeenkomstige totale CO2-uitstoot, de totale transportafstand, het totale aantal transportbewegingen in de stad en de gemiddelde beladingsgraad van de transporten.

Uit de resultaten blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kosten met 42% doet dalen. De simulaties die in dit project werden gemaakt, tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter worden gepland. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten, een daling van 41%, betekent niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar ook minder congestie in steden.
 
De deelnemende bedrijven aan het project zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Recente nieuwsberichten

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

Smart Robotics lanceert Smart Fashion Picker cobot

Smart Robotics, aanbieder van ‘picking automation as a service’ voor magazijnen en logistieke processen, heeft de officiële lancering aangekondigd van hun nieuwste cobot: de Smart Fashion Picker. Deze pick & place cobot is ontworpen om kledingstukken van verschillende maten, materialen en vormen te picken en moet daarmee de orderpicking voor de modesector efficiënter maken.

Keller & Kalmbach breidt centraal magazijn opnieuw uit met Jungheinrich

Keller & Kalmbach, gespecialiseerd in verbindingselementen, bevestigingstechnieken en intelligent beheer van C-onderdelen, breidt de capaciteit van zijn centrale magazijn en distributiecentrum in Hilpoltstein (Beieren, Duitsland) voor de tweede keer uit.

Scheitlin-Papier AG zet AutoStore systeem van Element Logic in

Om o.a. de capaciteit te vergroten en de processen te optimaliseren, besloot de Zwitserse groothandel Scheitlin-Papier AG een nieuw modern logistiek centrum te bouwen in Niederuzwil/St. Gallen. In de nieuwe faciliteit zal een AutoStore-systeem worden geïnstalleerd voor de opslag van kleine onderdelen.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

TGW bouwt voor Picnic in Oberhausen het grootste e-fulfilmentcentrum van Duitsland

Om zijn groei op de Duitse markt veilig te stellen wil Picnic tegen de zomer van 2024 een geavanceerd fulfilmentcentrum bouwen in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen). TGW zal er zijn flexibel Flashpick®-systeem installeren. Een shuttlemagazijn met 40 gangen vormt het hart van het systeem: kruidenierswaren, groente & fruit en diepvriesproducten worden bewaard in verschillende temperatuurzones, van 20 tot 4 en -25 graden Celsius.

Savoye biedt ODATiO WMS/TMS oplossing aan via het Microsoft Azure cloud-platform

Savoye zal Azure niet alleen gebruiken voor het hosten van ODATiO, de 100% cloud-based softwareoplossing voor de supply chain, maar wil klanten ook belangrijke voordelen bieden als zij activiteiten in meerdere landen ontplooien. Denk aan de beveiliging, een snelle uitrol van nieuwe diensten, flexibiliteit en een gegarandeerd serviceniveau, ongeacht de locatie.

Vanas breidt portfolio uit met twee nieuwe Modula-producten

Vanas Engineering heeft twee nieuwe verticale liften van Modula: de Modula Clean Room en de Modula Climate Control. De Modula Climate Control werd ontworpen voor opslag van materialen die gevoelig zijn voor temperatuur- en vochtigheidsveranderingen.

Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère

Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.