Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen

Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.

De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. Bouwactiviteiten volgen elkaar snel op en zijn vaak gelijktijdig aan de gang. De stockageruimte op de werf is beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dat extra moeilijk. Steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen, en al zeker niet op de drukke momenten van de dag. Er is een toename aan renovatieprojecten in de bouw die meer en kleinere logistieke stromen en dus kleinere deelladingen met zich meebrengen. De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten.

Om de logistieke kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materiaal- en goederenstromen worden gecentraliseerd en eventueel geprefabriceerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek. Een bouwhub kan op die manier een slimme draaischijf vormen tussen de leveranciers van bouwmaterialen en de werven.

Als grootste stad in Vlaanderen, met tal van mobiliteitsuitdagingen, werd Antwerpen uitgekozen om als testomgeving te fungeren. Aan de hand van een simulatiemodel werden verschillende scenario’s voor zes werven in de stad berekend. Telkens werd de vergelijking gemaakt tussen een klassieke werfsituatie zonder bouwhub en de situatie met bouwhub. Daarbij werden niet enkel de totale kosten gesimuleerd, maar ook de overeenkomstige totale CO2-uitstoot, de totale transportafstand, het totale aantal transportbewegingen in de stad en de gemiddelde beladingsgraad van de transporten.

Uit de resultaten blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kosten met 42% doet dalen. De simulaties die in dit project werden gemaakt, tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter worden gepland. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten, een daling van 41%, betekent niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar ook minder congestie in steden.
 
De deelnemende bedrijven aan het project zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Recente nieuwsberichten

Witron voltooit vierde bouwfase van centraal Spar-magazijn

Na een implementatieperiode van nog geen twee jaar heeft de Spar Österreichische Warenhandels AG de vierde uitbreidingsfase van het centrale magazijn in Wels (ZLW) succesvol afgerond. Dat gebeurde in samenwerking met projectpartner WITRON Logistik + Informatik GmbH.

Dan Cake Polonia neemt efficiënt hoogbouwmagazijn met uitgebreid transportsysteem in gebruik

Kardex Mlog heeft als algemene aannemer voor Dan Cake Polonia een hoogbouwmagazijn met drie gangen en een uitgebreid transport- en besturingssysteem gebouwd. Het modulaire Kardex Control Center maakt een feilloze bediening mogelijk. Voor Kardex Mlog was dit een van de eerste projecten die door zijn Poolse vestiging werd gerealiseerd.

Maison Burtin digitaliseert processen voor orderpicking en verpakking

Champagneproducent Maison Burtin heeft de ZetesAtlas identification execution solution geïmplementeerd in combinatie met Zetes MD smart printing/applicator labelling stations om zijn processen te optimaliseren. Het project maakt deel uit van de wereldwijde digitaliseringsstrategie van de champagneproducent uit Epernay om de oplossingen voor picking en verpakking te optimaliseren en de volledige traceerbaarheid van flessen mogelijk te maken.

Jungheinrich vernieuwt ontwerp van elektrische trekker EZS 010

De EZS 010 is het compacte instapmodel van Jungheinricht om kleinere lasten tot 1 ton over kortere afstanden en in kleine ruimten te trekken, binnen en buiten en ook op hellingen. Het is mogelijk om hem zowel binnen als buiten te gebruiken.

Hak implementeert CloudSuite Food & Beverage van Infor

De bekende Nederlandse producent van groenten en peulvruchten start met een bedrijfsbrede implementatie van de Infor Cloudsuite Food & Beverage. De implementatie past bij de groeidoelstellingen van Hak. Bovendien moeten efficiëntere bedrijfsprocessen de organisatie in staat stellen om beter in te spelen op veranderende situaties in de markt.

Volvo Trucks presenteert elektrische trucks met grotere actieradius

Volvo Trucks introduceert nieuwe, krachtigere accu’s voor het middelzware elektrische trucksegment. Zij garanderen een actieradius tot 450 km en maken het mogelijk om nog meer stedelijk transport te elektrificeren. De krachtiger accu’s in Volvo's reeks middelzware vrachtwagens - de Volvo FL en Volvo FE Electric - moeten de overgang naar stiller en schoner stadsvervoer versnellen.

Bas World neemt nieuw trackingsysteem in gebruik

Sensolus, gespecialiseerd in connected asset management heeft samen met sensorspecialist Sentech een nieuw trackingsysteem geïmplementeerd bij Bas World. Het Nederlandse Bas World is wereldwijd actief in de handel van nieuwe en gebruikte voertuigen en beschikt over een grote voorraad vrachtwagens, trekkers, trailers, bouwmachines, bedrijfswagens en landbouwmachines.

Jungheinrich-fabriek in Tsjechië gestart met productie

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich is gestart met de productie in zijn nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Na een bouwperiode van ongeveer tien maanden rolde begin juni 2023 een ETV 216i reachtruck als eerste van de band.

5x verwerkingscapaciteit om aan de vraag te blijven voldoen

(Advertorial) Stel nieuwe normen voor productiviteit. Met robots die een hoogte van 12 meter kunnen bereiken voor opslag in hoge dichtheid, binnen 2 minuten toegang hebben tot elk SKU in het systeem en zichzelf automatisch opladen wanneer nodig, kunt u de verwerkingscapaciteit van uw magazijn tot wel 5x verhogen.

SAVOYE zorgt voor de logistiek van zorgbedrijf Groupe URGO

(Advertorial) Om verder te kunnen groeien, bouwt Groupe URGO, een specialist in de behandeling van wonden en gezondheidsproducten voor consumenten, een nieuw distributiecentrum met behulp van intralogistiek expert SAVOYE. De Groupe URGO werkt dagelijks aan de verbetering van de levenskwaliteit van patiënten met de wetenschap als basis voor therapeutische vooruitgang.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.