Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren. Om ongevallen te voorkomen, moeten de chauffeurs tijdens het rijden en manoeuvreren voortdurend het hele gebied rond de vorkheftruck in het oog hebben. Veel chauffeurs staan onder constante stress, wat hun prestaties nadelig beïnvloedt en vaak tot rijfouten leidt. Daar komen nog gezondheidsproblemen bij doordat ze tijdens het achteruitrijden voortdurend hun hoofd moeten draaien.

Om die problemen te verhelpen, introduceert Bosch een nieuw systeem op basis van meerdere camera’s dat chauffeurs waarschuwt voor dreigende botsingen. Dat systeem moet het risico op ongevallen helpen minimaliseren en stress bij bestuurders verminderen door het algemene zicht rondom het hele voertuig te verbeteren.
 
Het nieuwe systeem bestaat uit vier compacte camera’s met een korte reikwijdte en een controle-eenheid die een totaalbeeld van de omgeving van het voertuig geeft en dat op een monitor aan de heftruckchauffeur toont. Afhankelijk van de actuele informatiebehoefte van de bestuurder kunnen verschillende weergaven worden geselecteerd en op een scherm worden weergegeven in volledig schermformaat of in een split-screen lay-out. Bovendien kan de chauffeur uit verschillende weergavemodi kiezen, zoals overlay van het rijtraject of virtueel pannen met de camera.
 
De visuele assistent die Bosh enkele jaren geleden introduceerde, zorgde al voor een goed zicht rondom de heftruck, zelfs wanneer het zicht van de bestuurder door de lading op de vork wordt belemmerd. Met de nieuwe uitbreiding waarschuwt het systeem nu ook voor stilstaande of bewegende objecten in de buurt van het voertuig. Dat gebeurt met een kleurmarkering op de monitor en een geluidssignaal.
 
Om het systeem in staat te stellen dreigende botsingen op betrouwbare wijze te detecteren en alleen waarschuwingen te geven voor relevante ongevallenrisico’s, worden twee analysemethoden gecombineerd, met name objectdetectie en objectherkenning. Bij objectdetectie beslist de systeemlogica op basis van karakteristieke bewegingen of een object al dan niet relevant is voor de botswaarschuwing. Bij objectherkenning wordt de beslissing genomen op basis van de vorm van het object. Daartoe wordt het beeld van het object automatisch vergeleken met opgeslagen beeldpatronen. Dat gebeurt door zogenoemde neurale netwerken – softwarearchitectuur uit het domein van de artificiële intelligentie – die worden getraind om specifieke visuele patronen te herkennen.

Foto: Bosch

Recente nieuwsberichten

10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

Storing in doorrolstelling oplossen op hoogte?

(Advertorial) De buitenste verpakkingsfolie van een pallet lost per ongeluk en komt vast te zitten in de rollenbaan van een palletdoorrolstelling. De palletstroom wordt geblokkeerd. Meestal moet een medewerker dan in de stelling klimmen om in het kanaal de storing op te lossen.

CoolRail staat voor duurzame treinverbinding voor versproducten

Sinds 6 mei 2019 is CoolRail operationeel. Het gaat om een directe treinverbinding waarbij een gekoelde trein versproducten zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels transporteert tussen Valencia en Rotterdam. Voortaan gaan er 42 containers per trein heen en terug, en dat 3 keer per week en 48 weken per jaar.

Motrac wordt exclusief Linde-verdeler voor heel België

Motrac Handling & Cleaning uit Antwerpen is de exclusieve invoerder voor België van Linde Material Handling producten. Daarnaast is het bedrijf ook de verdeler en service supplier voor Linde in België. Alleen voor de Oost- en West-Vlaamse markt bestaat er een dealerovereenkomst met Van den Dorpe Material Handling uit Oudenaarde.

SAS vernieuwt analytics-platform op AI-vlak

SAS heeft zijn analytics-platform verder verbeterd. Zo levert het vernieuwde SAS Platform extra innovatie op het gebied van artificiële intelligentie (AI), en dan vooral op het terrein van machine learning, computer vision, natural language processing (NLP) en andere technologieën die AI ondersteunen.

Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief

N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden.

De nieuwste ERP-software van Microsoft verbindt alle aspecten van je bedrijf

(Advertorial) Microsoft Dynamics 365 Business Central, de nieuwste ERP-oplossing van Microsoft, brengt alle aspecten van je bedrijf samen in één softwarepakket. Connectiviteit en inzicht lijken de sleutelwoorden te zijn voor deze opvolger van Dynamics NAV.

Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen

Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag.

Heftruckchauffeur krijgt eigen dag

De Belgische verdeler van heftrucks B-Close introduceert op 8 mei de allereerste nationale Dag van de Heftruckchauffeur. Op die dag moet de job van heftruckchauffeur positief in de kijker worden gezet. “De Dag van de Heftruckchauffeur is een goed moment om stil te staan bij de waarde van een bekwame heftruckchauffeur voor een bedrijf en de maatschappij, iets wat de buitenwereld onderschat”, meent Kurt Boudt van B-Close.

Jungheinrich mikt hoog met nieuwe EKS 412s orderverzamelaar

Jungheinrich heeft een nieuwe generatie van zijn verticale orderverzamelaar EKS voorgesteld. Talrijke nieuwe ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de truck optimaal presteert in kleine ruimtes. Zo is de EKS uitgerust met een nieuwe, overgangsvrije, drievoudige, telescopische hefmast die in deze vorm voorlopig uniek is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.