Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen. Een onderdeel van de oplossing was het Store Service Center (SSC) in Nottingham, ontworpen en gebouwd door Witron. Daar had Boots nog logistieke capaciteit beschikbaar. Het distributiecentrum, dat oorspronkelijk uitsluitend voor de bevoorrading van winkels bedoeld was, werd in recordtijd getransformeerd tot een omnichannel distributiecentrum. De teams van Boots en Witron vormden in slechts drie weken tijd de processen in het geautomatiseerde hoofdmagazijn om van winkellogistiek in e-commerce-logistiek. Sindsdien bevoorraadt het SSC niet enkel de winkels dagelijks met miljoenen artikelen uit een aanbod van 37.000 verschillende producten, maar ondersteunt het nu ook de online business van Boots en gaan er meer dan 6000 online bestellingen per dag de deur uit.

In het verleden bestelden veel klanten hun producten online en haalden ze af bij hun plaatselijke winkel. Het picken gebeurde vaak nog in de winkel. Click + collect was de oplossing tijdens de pandemie. Boots gebruikte maandenlang een ordermanagementsysteem dat was opgezet boven op het warehouse management systeem. IT-experts definieerden het SSC ‘simpelweg’ als een winkel, weliswaar een enorme winkel met heel veel opslagcapaciteit. “Het maakt voor de software geen verschil of medewerkers goederen handmatig picken in de winkel in Londen, of met het Dynamic Picking System (DPS) in het SSC”, klinkt het bij Boots. 
 
Het hart van het systeem is en blijft het DPS met zijn 252 werkstations (foto). Het dynamisch en geautomatiseerd verzamelen van kleine artikelen in het DPS wordt ondersteund door een pick-by-light-systeem. Het DPS werkt volgens het principe ‘goods-to-person’ en ‘person-to-goods’. Afhankelijk van de orderstructuur plaatst het systeem de artikelen permanent of op aanvraag in het pick-front, zodat het pickingproces altijd optimaal is. Het DPS ondersteunt verschillende types orderpicking: van bak naar bak, van pallet naar bak, van bak naar verzenddoos, enz. Ongeacht het type picking wordt de picker altijd begeleid door het pick-by-light-systeem. Het semiautomatische Car Picking System (CPS) pickt grote artikelen uit het assortiment van Boots in het SSC en plaatst ze op rolcontainers op basis van draadloos verstuurde gegevens en geoptimaliseerd op route. Op een drukke dag picken de medewerkers van Boots in Nottingham in totaal bijna 3 miljoen eenheden. Daarbij weten ze niet eens of ze voor een e-commerce-klant of voor de winkel picken.
 
De teams van Witron en Boots moesten nog wel een aantal fysieke aanpassingen aan het SSC uitvoeren. Zo bouwde Witron een nieuw verzendgebied voor e-commerce orders. Aanvankelijk wordt dat gebied nog handmatig gevuld, maar ook dat wil Boots binnenkort automatiseren.

Recente nieuwsberichten

Yusen Logistics neemt logistiek healthcare dienstverlener Group Pierre over

Yusen Logistics heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het volledige aandelenkapitaal van Group Pierre, een logistiek dienstverlener uit Waver, gespecialiseerd in farmaceutische supply chains. Door de overname breidt Yusen Logistics zijn aanbod van farmaceutische logistieke diensten verder uit.

Uturn Prijscalculator moet verladers transportprijs helpen berekenen

Uturn, een logistieke tech scale-up die focust op het optimaliseren en matchen van containertransporten in Europa, heeft de Uturn Prijscalculator gelanceerd. Deze logistieke prijscalculator moet verladers helpen de juiste prijs van het voor- en natransport van containers te berekenen en biedt hun een toetsingsinstrument dat, zeker in tijden van veel volatiliteit, nuttig is.

Mondial Relay mechaniseert eerste vestiging in België

Mondial Relay, aanbieder van pakketdiensten in Frankrijk en de Benelux en gespecialiseerd in de ‘out-of-home’ levering van pakjes via e-commerce, heeft in Tubeke (Waals-Brabant) een nieuw depot van 5.000m² ingehuldigd. Het depot, ‘Tubize II’, is het resultaat van de samenvoeging van de vestigingen van Nijvel (ophaalfase) en Tubize I (leveringsfase).

Groeiende vraag naar AutoStore bij kmo’s

Volgens Swisslog, als automatiseringsbedrijf actief in de logistieke sector, neemt de vraag naar AutoStore-systemen wereldwijd toe. Vooral kmo’s zouden geïnteresseerd zijn in de ruimtebesparende, geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing.

DHL Life Sciences slaat efficiëntieslag met Inther Group

Twee jaar geleden gaf DHL Pharma Logistics de opdracht aan Inther Group om in Laekebeek (regio Brussel) een compleet nieuwe warehouse voor hen uit te voeren. Inther Group verzorgde de intralogistiek en integreerde twee oude DHL-sites in het nieuwe systeem op de nieuwe locatie.

Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial) Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is.

Internationale groei leidt tot 4000e robot bij Exotec

Nauwelijks zes maanden nadat Exotec zijn 3000e robot aankondigde, heeft de Franse producent van magazijnrobots zijn 4000e exemplaar voltooid. De robotbouwer voert het productietempo op om zijn – vooral internationale – groei te ondersteunen.

Actemium en UGent richten leerstoel op voor onderzoek naar energiebewuste productieoptimalisering

Universiteit Gent en Actemium, het merk van Vinci Energies dat oplossingen en diensten op maat van industriële bedrijven aanbiedt, hebben samen de Actemium Sustainable Energy leerstoel gelanceerd. Met de Sustainable Energy leerstoel wil Actemium voor langere termijn het onderzoek bevorderen naar hoe duurzame energiekosten, energiebeperkingen en -kansen optimaal kunnen worden geïntegreerd in een energiebewuste productieplanning en -optimalisering.

Houd uw voorraad onder controle: maak werk van een goede forecast!

(Advertorial) Te weinig producten op stock, overschotten, toeleveringsproblemen… Een gebrekkig voorraadbeheer kan een stevige negatieve impact hebben op uw bedrijf. Tegelijkertijd heerst er een spanningsveld tussen de finance-afdeling, de verkopers en de operations-afdeling.

Dianflex optimaliseert logistieke processen met AutoStore van Dematic

Als leverancier van sanitair en verwarming is het in Italië gevestigde bedrijf Dianflex in ruim 35 landen actief. Om zijn klantenservice te verbeteren, besloot het bedrijf zijn logistieke processen te optimaliseren met een AutoStore-oplossing van Dematic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.