Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen. Een onderdeel van de oplossing was het Store Service Center (SSC) in Nottingham, ontworpen en gebouwd door Witron. Daar had Boots nog logistieke capaciteit beschikbaar. Het distributiecentrum, dat oorspronkelijk uitsluitend voor de bevoorrading van winkels bedoeld was, werd in recordtijd getransformeerd tot een omnichannel distributiecentrum. De teams van Boots en Witron vormden in slechts drie weken tijd de processen in het geautomatiseerde hoofdmagazijn om van winkellogistiek in e-commerce-logistiek. Sindsdien bevoorraadt het SSC niet enkel de winkels dagelijks met miljoenen artikelen uit een aanbod van 37.000 verschillende producten, maar ondersteunt het nu ook de online business van Boots en gaan er meer dan 6000 online bestellingen per dag de deur uit.

In het verleden bestelden veel klanten hun producten online en haalden ze af bij hun plaatselijke winkel. Het picken gebeurde vaak nog in de winkel. Click + collect was de oplossing tijdens de pandemie. Boots gebruikte maandenlang een ordermanagementsysteem dat was opgezet boven op het warehouse management systeem. IT-experts definieerden het SSC ‘simpelweg’ als een winkel, weliswaar een enorme winkel met heel veel opslagcapaciteit. “Het maakt voor de software geen verschil of medewerkers goederen handmatig picken in de winkel in Londen, of met het Dynamic Picking System (DPS) in het SSC”, klinkt het bij Boots. 
 
Het hart van het systeem is en blijft het DPS met zijn 252 werkstations (foto). Het dynamisch en geautomatiseerd verzamelen van kleine artikelen in het DPS wordt ondersteund door een pick-by-light-systeem. Het DPS werkt volgens het principe ‘goods-to-person’ en ‘person-to-goods’. Afhankelijk van de orderstructuur plaatst het systeem de artikelen permanent of op aanvraag in het pick-front, zodat het pickingproces altijd optimaal is. Het DPS ondersteunt verschillende types orderpicking: van bak naar bak, van pallet naar bak, van bak naar verzenddoos, enz. Ongeacht het type picking wordt de picker altijd begeleid door het pick-by-light-systeem. Het semiautomatische Car Picking System (CPS) pickt grote artikelen uit het assortiment van Boots in het SSC en plaatst ze op rolcontainers op basis van draadloos verstuurde gegevens en geoptimaliseerd op route. Op een drukke dag picken de medewerkers van Boots in Nottingham in totaal bijna 3 miljoen eenheden. Daarbij weten ze niet eens of ze voor een e-commerce-klant of voor de winkel picken.
 
De teams van Witron en Boots moesten nog wel een aantal fysieke aanpassingen aan het SSC uitvoeren. Zo bouwde Witron een nieuw verzendgebied voor e-commerce orders. Aanvankelijk wordt dat gebied nog handmatig gevuld, maar ook dat wil Boots binnenkort automatiseren.

Recente nieuwsberichten

EPAL digitaliseert open EPAL pallet pool

De EPAL Euro pallet QR, die de European Pallet Association (EPAL) in het najaar van 2023 aankondigde, is sinds 1 januari 2024 officieel in omloop. Dat nieuwe ‘open EPAL palletpool product’ is voorzien van een unieke QR-code op de rechter hoekblokken en kan daardoor gemakkelijk worden geïntegreerd in digitale processen in de goederen- en palletlogistiek. Met de introductie van de nieuwe pallet heeft EPAL naar eigen zeggen de eerste stap in de digitalisering van de EPAL Euro palletpool succesvol afgerond.

TVH voortaan officieel Carraro-reparatiecentrum voor Belux

TVH, wereldwijd leverancier van onderdelen gevestigd in Waregem, heeft een nieuw strategisch partnership gesloten met Carraro, een onderdelenleverancier voor landbouw-, grondverzet- en material handling machines. Concreet wordt TVH het erkende Carraro-reparatiecentrum voor de Belux-regio. Daardoor kunnen klanten in de Belux voortaan een beroep doen op de gespecialiseerde reparatiediensten van TVH voor Carraro-onderdelen, zoals aandrijf- en stuurassen, automatische transmissies en versnellingsbakken.

Transuniverse sluit partnership met Torrestir in Portugal

Vanaf 1 februari 2024 werkt groepagespecialist Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem, samen met het Portugese Torrestir om de distributie in Portugal te verzorgen. Torrestir, gevestigd in Braga, beschikt over een fijnmazig nationaal distributienetwerk, waardoor de transittijden op meer afgelegen bestemmingen met een dag zouden verminderen. Een bijkomend voordeel is een verbeterde opvolging van zendingen dankzij geautomatiseerd dataverkeer.

Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Machinebouwer AWL stroomlijnt productieproces met cloudoplossing van Infor

AWL, met hoofdvestiging in het Nederlandse Harderwijk, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van slimme (modulaire) machines en richt zich daarbij vooral op complexe automatiseringsprojecten voor bedrijven die wereldwijd opereren. Doordat bij AWL de orders steeds minder projectmatig en in toenemende mate seriematig binnenkomen, groeide de behoefte aan een nieuw ERP-systeem. Een voorwaarde van klanten waarvoor seriematig machineconcepten worden gebouwd, is onder meer de traceerbaarheid binnen de productie en de product lifecycle, zodat eventuele verstoringen of problemen ondanks de grote schaal snel kunnen worden gesignaleerd en verholpen.

Om zijn productieproces te helpen optimaliseren, besloot AWL ‘industry cloud company’ Infor in de arm te nemen. Voortaan zet de machinebouwer voor zijn business unit ‘material handling’ de CloudSuite Industrial Enterprise in, een ERP-oplossing op basis van Amazon Web Services (AWS). Daarmee wordt AWL ondersteund in de volumeproductie van deze business unit.

Lalesse Logistic Solutions gaat geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn realiseren

De Nederlandse financiële holding Elsrijk heeft opdracht gegeven aan Lalesse Logistic Solutions, aanbieder van warehouse automatiseringssystemen, om in Dordrecht een geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn te realiseren. Een van de gebruikers van het magazijn wordt B&S, leverancier van levensmiddelen en overige consumentengoederen aan rederijen van (cruise)schepen, luchtvaartmaatschappijen, militaire instellingen, ngo’s en grote retailers. Het nieuwe magazijn zal ruimte bieden aan 32.000 palletlocaties, verspreid over 7 niveaus en zal worden geïntegreerd met innovatieve technologieën die een naadloze en efficiënte logistieke operatie moeten garanderen.

Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.

Brown Thomas Arnotts verlaagt kosten en verbetert klantervaring met ZetesAthena

Brown Thomas Arnotts, een van de grootste luxeretailers van Ierland, versnelt zijn omnichannelgroei met de ZetesAthena In-Store Management Solution. De oplossing verbetert winkelactiviteiten en ‘click & collect’ diensten door winkelpersoneel te voorzien van intuïtieve software en realtime gegevens. Gevolgen van de implementatie zijn een betere klantervaring en een beter bedrijfsresultaat.

Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie

Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.

Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.