BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling introduceert meelooptruck met lithium-ion accu

Met de nieuwe BT Levio LWI160 elektrische pallettruck gaat Toyota Material Handling er prat op de eerste meelooptruck op de markt te brengen die ontworpen is rond een modulaire lithium-ion accu. Dat maakt de truck niet alleen compact, licht en energiezuinig, maar verlegt volgens de fabrikant ook de normen in de sector.

Igus biedt handelaars low-cost robot in design naar keuze

Vanuit de industrie, vinden robots steeds vaker hun weg naar de detailhandel. Voor detailhandelaren en restauranthouders zijn robots een populair hulpmiddel, omdat ze niet alleen blikvanger zijn, maar ook een praktische automatiseringsoplossing.

Zalando en TGW bestendigen succesvolle samenwerking

Op 20 februari 2020 opende Zalando een state-of-the-art distributiecentrum in het Poolse Lodz. De Oostenrijkse systeemintegrator TGW installeerde voor de derde keer op rij sterk geautomatiseerde conveyor- en sorteertechnologie bij het Europese fashion platform.

Dematic optimaliseert oplossing voor automatische palletopslag

Dematic, aanbieder van intralogistieke automatiseringsoplossingen, brengt een verbeterde oplossing voor het automatisch opslaan van pallets op de markt. De ‘Dematic Standardised Automated Pallet Storage’ is een modulair systeem dat volledig te configureren is naar de wensen van klanten.

Savoye neemt retail softwarebedrijf SoCloz over

Savoye, ontwikkelaar, producent en integrator van standaard- en maatwerkoplossingen voor de intralogistiek, neemt SoCloz over, dat digitale omnichannel platforms (SaaS) voor fysieke winkelketens ontwikkelt. Met de overname wil Savoye zijn aanbod van supply chain producten aanvullen met een omnichannel retail oplossing.

Efficiëntere opvolging van pakketten met farmaceutische producten voor Febelco dankzij IDdelivery

(Advertorial) Febelco is een coöperatieve groothandel met het aandelenkapitaal in handen van de Belgische zelfstandige apothekers. Meer dan 3.200 apotheken worden dagelijks tot drie keer bevoorraad met 250 voertuigen vanuit acht vestigingen verspreid over heel België.

Linde stelt vernieuwde Linde V08 orderpicktruck voor

Met de nieuwe V08 mikt Linde Material Handling op een hogere werksnelheid, een maximum aan comfort en meer bescherming tegen aanrijdingen. Daarnaast noemt de heftruckfabrikant ook de werkhoogte van de V08 een belangrijk pluspunt. Doordat het bestuurderscompartiment apart omhoog kan worden getild, biedt de verticale orderpicktruck een grijphoogte tot 2,80m, terwijl de comfortabele werkhoogte van een standaard orderpicktruck ongeveer 1,60m bedraagt.

Delhaize verwacht 40% meer capaciteit na uitbreiding door Witron

Delhaize Le Lion / De Leeuw breidt zijn geautomatiseerde flow-through versgoeddistributiecentrum in Zellik (distributiecentrum B3) uit. Daarbij schakelt de supermarktketen Witron Logistik + Informatik GmbH als hoofdaannemer in. Het distributiecentrum bevoorraadt sinds eind 2013 ruim 800 winkels met meer dan 900 verschillende verse en ultra-verse producten in de +2°C-temperatuurzone.

Inther Group breidt uit in de VS

De Nederlandse system integrator Inther Group heeft een nieuwe locatie geopend in het Financial District van San Francisco (Californië). Inther Group was al op de Amerikaanse markt actief met een locatie in Monroe (North Carolina), maar opent een extra locatie om zijn producten en oplossingen voor interne logistieke automatisering in de VS verder uit te breiden en de klanten er beter te kunnen bedienen.

Goodman verkoopt Oost-Europese portefeuille en focust op grote Europese consumentenmarkten

Het Goodman European Partnership (GEP) en Goodman Group hebben een overeenkomst ondertekend met GLP voor de verkoop van de Goodman activa in Oost-Europa, meer bepaald Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije. De verkoop ligt in lijn met de strategie van de vastgoedontwikkelaar om zijn portefeuille volledig te concentreren op de belangrijkste stedelijke regio’s en consumentenmarkten op het Europese vasteland (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Benelux en Italië).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.