Toyota Material Handling introduceert meelooptruck met lithium-ion accu

Met de nieuwe BT Levio LWI160 elektrische pallettruck gaat Toyota Material Handling er prat op de eerste meelooptruck op de markt te brengen die ontworpen is rond een modulaire lithium-ion accu. Dat maakt de truck niet alleen compact, licht en energiezuinig, maar verlegt volgens de fabrikant ook de normen in de sector.

De LWI160 is compleet opnieuw ontworpen. Door het traditionele batterijcompartiment te verwijderen, kon de indeling van de truck helemaal worden aangepast zodat een optimale plaatsing van alle onderdelen mogelijk werd. 

De 24-volt BT Levio LWI160 biedt flexibele energieoplossingen. Het model wordt geleverd met een lithium-ion accu met een capaciteit van 50, 105 of 150 Ah, die snel en eenvoudig is op te laden. Afhankelijk van de behoeften van de klant zijn bovendien energieoplossingen op maat mogelijk. 

Klanten kunnen kiezen tussen extern opladen, ingebouwd opladen of opladen in vrachtwagens via opladers met uiteenlopende capaciteiten. Verder is een nieuwe, verbeterde connector voor externe opladers beschikbaar. Deze gebruikt een insteekverbinding in plaats van een ‘jumper’, waardoor efficiënter kan worden gewerkt. 

De BT Levio LWI160 is een elektrische magazijntruck die voor een groot aantal lichte, middelzware en zware meelooptoepassingen kan worden gebruikt. De truck leent zich prima voor werkzaamheden in krappe ruimtes, zoals verkoopzones, winkels en supermarkten, maar is ook geschikt voor horizontaal transport, laden en lossen. Door het compacte formaat kan de bestuurder eenvoudig manoeuvreren en kan de machine ook aan boord van bijvoorbeeld vrachtwagens worden gebruikt. Deze laagheffende truck weegt slechts 269 kg (inclusief accu van 105 Ah) en kan ladingen tot 1,6 ton over korte tot middellange afstanden vervoeren met een rijsnelheid van maximaal 6 km/h. 

Verder zorgt het nieuwe ontwerp ervoor dat in alle situaties veilig en efficiënt kan worden gewerkt. De disselboom is namelijk centraal geplaatst, waardoor de bestuurder een onbelemmerd zicht heeft. 

Ook beschikt de LWI160 over een geoptimaliseerde bochtbesturing, die afhankelijk van de hoek van de stuurarm automatisch de snelheid in bochten verlaagt. Doordat het risico van instabiele ladingen in bochten en voetletsels wordt verkleind, zorgt dat voor meer veiligheid op de werkplek. Met het Click-2-Creep-systeem, ten slotte, kan de bestuurder de machine op kruipsnelheid bedienen met de disselboom rechtop. Dat gaat eenvoudig door dubbel te klikken op de bedieningshendel, waardoor de wendbaarheid in krappe ruimtes wordt verbeterd.

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.