BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Uber Freight komt in handen van Duitse start-up

Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.

Werkgevers in transport en logistiek verwachten banenverlies

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 september 2020 is gepubliceerd, zijn werkgevers in de sector transport en logistiek pessimistisch over de evolutie van de werkgelegenheid in hun bedrijf tegen eind 2020.

Supply Chain Profs en Xeleos Consulting werpen bedrijven reddingsboei toe

Het Nederlandse consultancybedrijf Supply Chain Profs en het Belgische Xeleos Consulting slaan de handen in elkaar om bedrijven succesvol door de economische crisis heen te helpen en zelfs te laten accelereren. Beide partijen zullen klanten begeleiden in een gezamenlijk ontwikkelde methodiek die gericht is op inzicht, actie en versnelling.

Logistieke partijen ontwikkelen samen oplossing voor resource- en routeplanning

De logistieke bedrijven Cornelissen Groep, Peter Appel Transport en Simon Loos hebben samen met softwareleverancier Conundra een samenwerkingscontract ondertekend. De vier partijen zullen de komende twee jaar gezamenlijk werken aan een innovatieve software die een volledig geautomatiseerde planning van resources en routes mogelijk maakt.

Chep pallets voortaan uit 100% gecertificeerde houtbronnen

Chep bereikt opnieuw een van zijn klimaatdoelen door niet langer bij te dragen aan ontbossing. Voortaan komt elke houten Chep-pallet wereldwijd van duurzaam beheerde bossen. De keuze voor 100% gecertificeerde houtbronnen is een logisch gevolg van het circulaire businessmodel van Chep, waarbij ladingdragers worden gedeeld en hergebruikt.

BigMile beschikbaar voor Europese gebruikers

Stichting Connekt (een onafhankelijk netwerk voor duurzame bereikbaarheid in mobiliteit en logistiek) en Districon Solutions (ontwikkelaar van supply chain-strategieën en -oplossingen) zijn een samenwerking aangegaan om vanuit BigMile BV de SaaS-oplossing BigMile als dienst commercieel te leveren, om te beginnen in Europa.

IPP breidt uit naar Polen

Na Spanje en Duitsland breidt IPP, aanbieder van pallet pooling-diensten voor de FMCG- en retailsector, zijn activiteiten nu ook uit naar Polen. Met de uitbreiding wil IPP zijn internationaal opererende klanten ook in Polen kunnen ondersteunen en nieuwe, Poolse klanten een full service palletpooling oplossing bieden.

DB Schenker biedt klanten van concurrent Damco ‘stability package’

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een ‘stability package’ samengesteld voor klanten van zijn concurrent Damco. Het pakket voorziet die klanten in een aanbod om kortlopende contracten met een looptijd van maximaal twee maanden direct over te nemen tegen dezelfde voorwaarden als overeengekomen met Damco.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.