BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Transportbedrijf Hermos automatiseert met MendriX

Hermos is als transportbedrijf gespecialiseerd in breekbare goederen en kent autoruitenspecialist Carglass en brouwerij Alken Maes als zijn grootste klanten. Momenteel heeft de transporteur net de opstartfase van de implementatie van MendriX achter de rug en maakt Hermos zich klaar voor de uitrol van MendriX Mobile.

UPS investeert in snellere verzending naar Frankrijk

UPS brengt verschillende verbeteringen aan in zijn netwerk en infrastructuur over land om de transittijden naar Frankrijk vanuit acht Europese landen te verkorten. Bijgevolg zou de transittijd voor de voordeligste dienstverlening van UPS over land – UPS Standard – met 24 uur worden ingekort.

Bol.com neemt mega logistiek centrum in gebruik

Het nieuwe fulfilment center in het Nederlandse Waalwijk beslaat 135.000m² (ca. 27 voetbalvelden) en biedt onderdak aan 1 miljoen verschillende artikelen (in totaal 7 miljoen items). Vanuit het fulfilment center zal de e-commercespeler weldra 8 miljoen klanten in Nederland en België bedienen.

Panalpina koopt het Nederlandse Interfresh Airfreight Handling

Interfresh, gevestigd op Schiphol, staat al ruim twintig jaar in voor de inklaring, import en export van bederfelijke goederen zoals groente, fruit, planten, bloemen, vlees en vis uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Met de overname van Interfresh zet Panalpina een nieuwe belangrijke stap in de uitbouw van zijn wereldwijde Perishables Network, na de overname van Air Connection uit Kenia eerder dit jaar.

LGT kiest voor NaviTrans

LGT, gespecialiseerd in de logistieke verwerking en distributie van meubels in de Noordse landen, heeft voor NaviTrans gekozen als nieuw digitaal platform voor het beheer van al zijn transport- en magazijnverrichtingen. Met het nieuwe platform wil LGT de planning en de processen efficiënter maken.

Proximus verlengt contract met H.Essers tot 2026

Proximus heeft beslist de activiteiten van het Proximus Distribution Center in Courcelles te consolideren door zijn opslag- en distributieovereenkomst met H.Essers te verlengen tot minstens 2026. In het Belgische distributiecentrum, dat in 2011 werd opgericht, worden alle logistieke activiteiten van Proximus gecentraliseerd.

Groep Heylen plant logistiek project in haven van Gent

De vastgoedinvesteerder uit Herentals tekende een overeenkomst met het Havenbedrijf Gent om in de haven van Gent terreinen te ontwikkelen voor logistieke activiteiten. Het is de eerste keer dat de logistieke speler uit de Kempen voet aan de grond zet in de Gentse haven.

Segro koopt nieuw distributiecentrum NewLogic V in Tilburg

Het Britse vastgoedbedrijf Segro heeft het nieuwe distributiecentrum NewLogic V overgenomen van ontwikkelaar Dokvast uit Oisterwijk. Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Vossenberg-West II in de logistieke hotspot Tilburg. Het pand ligt strategisch tussen de distributiecentra NewLogic I en II, waar Nokia en Tesla in zijn gevestigd.

Transporeon Group wil team in Frankrijk met 40% uitbreiden

Voor eind 2017 wil Transporeon Frankrijk vijf nieuwe medewerkers aanwerven in commerciële en administratieve functies. Dat betekent een groei van 40% voor het personeelsbestand. Tegelijk verhuist de groep, actief in intelligente logistiek, zijn Franse kantoren naar La Défense, ten noordwesten van Parijs.

Hakka neemt EuroTransCon over

Hakka, een Antwerpse start-up voor containertransporteurs, wil met de overname van het rituitwisselingsplatform EuroTransCon verder investeren in de optimalisering van transportplanningen. EuroTransCon werd oorspronkelijk opgericht vanuit de noodzaak om een efficiënte rituitwisseling tussen collega’s te organiseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.