BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Vacature Sr. Adviseur Warehouse & Logistics Systems Engineering

(Senior) Adviseur Warehouse & Logistics Systems Engineering Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om het gehele proces te doorlopen van ontwerp tot aan de opstart van een Europees logistieke operatie. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Onderzoek Progress duidt op sterke opmars van SaaS, databeveiliging, open analytics en datastandaarden

Progress heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn 2017 Data Connectivity Outlook-onderzoek. Voor dat onderzoek peilde Progress bij 1200 informatici binnen diverse rollen en variërende industrieën wereldwijd naar hun kijk op adoptietrends, prioriteiten en uitdagingen op het gebied van big data en analytics.

Corneel Geerts bestelt 20 beveiligde opleggers voor groei in wijntransport

Wijntransport is al jaren een corebusiness voor Corneel Geerts. Wekelijks zijn ongeveer 40 van de in totaal 120 trailers van het bedrijf onderweg met wijn. Terwijl vroeger vooral in Frankrijk wijn werd opgehaald, ervaart het transportbedrijf de laatste tijd een forse groei van de vraag in heel Zuid-Europa.

Vacature Adviseur Supply Chain / Logistics Modeler

Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om te werken in een flexibele, professionele en ambitieuze werkomgeving waarin Logistieke en Supply Chain Management projecten centraal staan. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Salesforce lanceert Sales Cloud Einstein Forecasting

CRM-aanbieder Salesforce kondigt de nieuwe generatie van Sales Cloud Einstein aan en introduceert daarmee AI in elke stap van de verkoopcyclus. De nieuwe Einstein Forecasting moet sales managers een beter beeld en meer informatie bieden om de inkomsten uit de verkoop preciezer te voorspellen in elk stadium van de verkoopcyclus.

Planningstool Terneuzen nu ook bestemd voor binnenvaart

Met de Planningstool Binnenvaart Terneuzen kunnen schippers zich voortaan vooraf melden om door de sluis te varen. Zo kunnen binnenvaartschepen eerder worden ingepland voor een schutting. Van 2018 tot en met 2022 wordt aan de Nieuwe Sluis Terneuzen gebouwd en kunnen de wachttijden voor de scheepvaart oplopen.

PostNL verhoogt traceablity met handhelds van Panasonic

Panasonic Computer Product Solutions sloot recent een overeenkomst met PostNL voor de levering van bijna 5.000 robuuste Toughpad FZ-N1 handhelds. De nieuwe handhelds moeten ervoor zorgen dat de klanten van PostNL kunnen vertrouwen op een steeds betere, realtime traceability van hun bestelling, vanaf de sorteercentra tot aan het leveradres.

Swisslog brengt volledig geautomatiseerde mixed pallet oplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing is ontworpen om het palletiseerproces volledig te automatiseren en is de nieuwste mijlpaal in de samenwerking van Swisslog en roboticaleverancier KUKA. Het nieuwe palletiseersysteem kent een erg modulair ontwerp, dat robotica-oplossingen voor depalletiseren en palletiseren combineert met CycloneCarrier shuttle technologie.

UPS laat handelaars retourzendingen beter beheren

Met ‘UPS Returns Manager’, een gratis online tool, wil UPS e-commerce handelaars de mogelijkheid bieden retourzendingen op hun maat af te stemmen en te beheren zonder dat ze daarvoor nieuwe technologie in hun eigen IT-systemen hoeven te integreren.

Hoogvliet kiest Witron voor automatisering van omnichannel logistiek

Witron realiseert in Bleiswijk (Zuid-Holland) een modern geautomatiseerd distributiecentrum voor alle distributiekanalen van de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. Het strategische doel van Hoogvliet bestaat erin de “meest attractieve omnichannel supermarkt binnen zijn marktgebied” te worden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.