Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven. Eerder openden al servicekades in Lillo (2013) en aan kaai 75 (2011).

“Investeren in diensten voor de binnenvaart betekent investeren in een duurzame toekomst voor onze haven”, zei havenschepen Marc Van Peel tijdens de officiële opening. “Vandaag wordt 38% van de containers per binnenschip vervoerd. Dat percentage moet de komende jaren omhoog. Investeren in de nodige infrastructuur voor de binnenvaart is een belangrijk onderdeel van die ambitie.”

Duurzame servicekade
Het park aan kaai 1550 vervangt de oude servicekade aan 1103. Door de verhuizing naar de nieuwe locatie worden er bijkomende wachtplaatsen voor blauwe kegelschepen (die gevaarlijke goederen verschepen) gecreëerd. De nieuwe kade is uitgerust met een duurzaam gebouw dat onder meer voorzien werd van een warmtepomp en een groendak. Het afvalpunt werd uitgebreid met het oog op een meer selectieve afvalinzameling, zodat de terugwinning uit recyclage groter is.
De werken aan de servicekade in Kallo werden uitgevoerd tussen oktober 2016 en juli 2017. In totaal investeerde het Havenbedrijf 2,4 miljoen euro in de nieuwe servicekade.

Nieuwe wachtplaatsen
Binnenvaartschippers hebben niet alleen nood aan goed uitgeruste servicekades, maar ook aan wachtplaatsen, waar ze kunnen aanmeren om te rusten of op een volgende opdracht kunnen wachten. De toegenomen binnenvaartvolumes van de afgelopen jaren hebben de vraag naar nieuwe wachtplaatsen voor de binnenvaart versterkt.
Concreet werden de wachtplaatsen ter hoogte van Groenendijk gerenoveerd en worden er wachtplaatsen gecreëerd ter hoogte van het Reigersbos, de Noordlandbrug en de Ketelplaat. Aan de Groenendijk werden de werken al uitgevoerd. Voor een bedrag van 900.000 euro ondergingen de bestaande wachtplaatsen een grondige renovatie en werden er onder meer drie nieuwe loopbruggen tussen de dukdalven en de oever van het Marshalldok voorzien. Aan het Reigersbos wordt in het tweede kwartaal van 2018 gestart met de aanleg van in totaal 18 ligplaatsen voor de binnenvaart. De investering door het Havenbedrijf wordt geraamd op 1,9 miljoen euro. Ook ter hoogte van de Ketelplaat (aan Boudewijn- en Van Cauwelaertsluizencomplex) maakt de Vlaamse overheid volgend jaar werk van nieuwe wachtplaatsen. Ter hoogte van de Noordlandbrug creëert de Vlaamse Waterweg in de toekomst een wachtdok waar ook kegelschepen kunnen aanmeren. De totale geraamde kostprijs van dit dok, 16 miljoen euro, zal door het Havenbedrijf samen met de Vlaamse Waterweg worden gedragen. Recent bereikten beide partijen daarover een akkoord.
 
Foto – Port of Antwerp; vlnr: Tom Van Autgaerden (Havenbedrijf Antwerpen), havenschepen Marc Van Peel en Alain Devos (Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen)

Recente nieuwsberichten

DigiTrans biedt datagestuurde logistieke oplossing voor de transportsector

DigiTrans is de meest recente spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec. Het bedrijf laat transporteurs en logistieke operatoren toe om optimaal te profiteren van alle gegevens waarover ze beschikken in hun eigen werkomgeving, in het formaat dat ze nodig hebben en op het meest geschike moment.

Wasserij Mireille automatiseert nieuwbouwmagazijn met Dematic AutoStore

Wasserijspecialist Mireille heeft aan Dematic gevraagd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwbouwmagazijn in Heusden-Zolder. Het bedrijf verkoopt een uitgebreid assortiment Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) aan de kmo (o.a.

Medeoprichter Gerrit Timmer wordt Chief Science Officer bij Ortec

Gerrit Timmer zal zich als Chief Science Officer onder meer bezighouden met het verbeteren en het verder uitbouwen van het opleidingsinstituut van Ortec en het versterken van de banden met universiteiten. Daarnaast blijft hij directeur van Ortecs eigen Education Factory.

Barry Callebaut krijgt nieuw Global Distribution Centre in Lokeren

‘s Werelds grootste fabrikant van cacao- en chocoladeproducenten kiest voor een nieuw Global Distribution Centre (GDC) in Lokeren, dat vastgoedbedrijf WDP zal ontwikkelen. De logistieke hub is goed voor een oppervlakte van meer dan 60.000m² en bestaat zowel uit een laagbouwmagazijn als een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn.

Markt van hef- en magazijntrucks stagneert op recordhoogte

Na vier jaar gestage groei lijkt zich de markt van de goederenbehandeling te stabiliseren. Dat blijkt uit de cijfers die beroepsfederatie Sigma net voor de zomer presenteerde. Toch mocht de sector in 2018 nog steeds een lichte groei van 1,4% optekenen, wat resulteert in een nieuw record van 12.765 toestellen.

Magazino introduceert pay-per-pick betaalmodel voor magazijnrobots

De Duitse startup Magazino heeft een nieuw betaalmodel aangekondigd voor zijn autonome pickrobot Toru. Via een pay-per-pick betaalmodel betalen klanten voor de hoeveelheid werk die een robot verricht in plaats van een jaarlijkse softwarelicensie.

Boa Concept en Effidence slaan de handen in elkaar

De fabrikant van modulaire conveyorsystemen Boa Concept gaat voortaan samenwerken met Effidence, leverancier van mobiele navigatieoplossingen. De bedoeling is om klanten op die manier complete automatiseringsoplossingen te bieden. Effidence staat onder andere bekend omwille van zijn EffiBot, een mobiele robot voor supply chain toepassingen.

DS Smith introduceert veelzijdige pallet voor vaten

De nieuwe spuitgegoten pallet van DS Smith is geschikt voor vaten met diverse groottes en formaten. De duurzame pallet moet de supply chain efficiëntie van meer bepaald brouwerijen verhogen. Het gaat volgens de fabrikant om de eerste herbruikbare pallet die alle soorten vaten aankan.

InnovationQuarter investeert 5 miljoen euro in Ortec

Met de investering van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland, wordt het voor Ortec mogelijk zijn nieuwe initiatieven in de zorg versneld te laten doorgroeien. Ortec is ontwikkelaar van geavanceerde planningssoftware, onder meer voor de zorgsector.

JLG schuift tendering van carriers op de ‘standaardwijze’ aan de kant

JLG ruilde zijn tenderproces gebaseerd op mailings en Exel sheets voor selectie op basis van gevoel én data, met name voor het tenderplatform Ticontract. Maarten Heylen, logistics manager EMEAIR bij de ontwerper en producent van liften en liftapparatuur zocht een oplossing om carriers te selecteren, maar wenste geen keuzes te maken op basis van pure cijfers omdat dat geen grond voor stevige partnerships zou bieden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.