Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

BD myShopi neemt Dockx Select over

BD myShopi en Dockx Group hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de activiteiten van Dockx Select als onderdeel van Dockx Logistics nv. Dockx Group was op zoek naar een overnemer om zich in de toekomst meer te focussen op de groei van zijn kernactiviteiten van voornamelijk Dockx Rental, Dockx Movers en Dockx Rhenus Archisave.

Supply Chain Innovations 2020 gaat door

Value Chain laat weten dat Supply Chain Innovations 2020 op de geplande datum, donderdag 19 maart a.s., doorgaat. Supply Chain Innovations is een kleinschalig event met bezoekers uit België en Nederland, tot dusver geen noemenswaardig risicogebied.

Geodis schakelt opnieuw Boa Concept in voor uitbreiding site

Geodis heeft opnieuw een beroep gedaan op Boa Concept om de uitbreiding van zijn logsitieke platform in het Franse Douvrin te automatiseren. In maart vorig jaar had Boa Concept al een Plug-and-Carry-lijn geïmplementeerd in de eerste fase van de constructie van het logistieke gebouw.

De groep rond Ad Ultima en Pylades breidt uit met Cayentis

In de zomer van 2019 kondigden het Belgische Ad Ultima Group en het Nederlandse Pylades een nieuwe samenwerking aan, ondersteund door de internationale investeringsmaatschappij Waterland. Nu sluit ook Cayentis zich bij de nieuwe gecombineerde groep aan, met de bedoeling een Microsoft Dynamics 365 front te vormen op de Nederlandse en ruimere Europese markt.

Een efficiëntieverbetering van 5% met eenvoudige rollenbanen

Een efficiëntieverbetering van 5%, dat is een hele stap vooruit! Dit hebben we onlangs gerealiseerd voor Rf-Technologies. Zij werden dan ook beloond met de Factory of the Future award. Wij waren aan zet voor de eenvoudige automatisering van hun processen.

Expedient Software komt onder de vleugels van BluJay Solutions

BluJay Solutions, leverancier van supply chain software en -diensten gedreven door ’s werelds eerste Global Trade Network, kondigt de overname aan van Expedient Software, leverancier van douane- en expeditiesoftware voor de logistieke markt in Australië en Nieuw-Zeeland.

Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO

Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.

Still stelt compacte verticale orderpicker Still OXV voor

Om over korte afstanden en met directe toegang tot zoveel mogelijk opslaglocaties orders te kunnen picken, ontwikkelde Still de OXV compacte verticale orderverzameltruck met hefbaar bestuurdersplatform en vrijdragende vorken. In tegenstelling tot bij de horizontale orderverzameltruck, kan de operator dankzij het hefplatform direct op de pallet verzamelen.

Service stopt niet na oplevering van het systeem

Als systeemintegrator ontwerpt, produceert en implementeert TGW complexe logistieke centra, van mechatronische producten en robots tot controlesystemen en software. Maar de service stopt niet bij de oplevering van de systemen. Klanten verwachten dat hun systeem pernament beschikbaar is.

Ronde tafeldisccussies voor S&OP specialisten op Supply Chain Innovations 2020

Naast de vele interessante uiteenzettingen over alle aspecten van supply chain management ontplooien we op Supply Chain Innovations 2020 een nieuw initiatief dat voor sommigen onder u een extra dimensie aan uw bezoek kan geven. Tijdens de middagpauze voorzien we niet enkel de middag-keynote en de MTO Conference.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.