Bijna de helft van de vervoerders vreest voor toekomst

UPTR (de Unie van Professionele Transporteurs en logistieke ondernemingen) legde tussen 9 en 17 april 2020 een enquête voor aan vervoerders en logistieke spelers.

Uit de antwoorden blijkt dat sinds het begin van de crisis 93,67% van de bevraagde vervoerders zijn omzet ziet dalen, 15,19% van de vervoerders staat volledig stil en 40,51% wordt geconfronteerd met een activiteitsdaling van meer dan 60% (en kan een beroep doen op de Vlaamse coronacompensatiepremie t.w.v. 3.000 euro).
Verder blijkt dat 34,18% van de respondenten de deuren minstens 7 dagen heeft gesloten en maar liefst 88,89% van de bevraagde werkgevers heeft zijn personeel geheel of gedeeltelijk op tijdelijke werkloosheid gezet wegens overmacht (Covid-19).
 
De enquête geeft aan dat de maatregelen voor ‘uitstel van betaling’ niet aan de verwachtingen van de bevraagde bedrijfsleiders lijken te voldoen. Zo heeft 16,67% van de werkgevers een aanvraag ingediend voor uitstel van de RSZ-bijdragen en is 15,28% van de werkgevers van plan dat te doen. Ruim een vijfde (20,25%) van de ondernemingen heeft uitstel gevraagd voor de betaling van hun fiscale verplichtingen (bedrijfsvoorheffing, BTW, vennootschapsbelasting, personenbelasting) en bijna 30% (27,85%) heeft al financiële steun aan hun bank moeten vragen. Daarvan heeft 40,91% een positief antwoord ontvangen, blijft 36,36% voorlopig op antwoord wachten en kreeg 22,73% een negatief antwoord.
Ruim 30% van de respondenten moest al om een afbetalingsplan voor geleasede voertuigen vragen.
 
Verder blijken de verzekeraars in te gaan op driekwart van de aanvragen van de respondenten: 44,30% van de vervoerders vroeg om een geheel of gedeeltelijke schorsing van de verzekeringen voor hun – stilstaande – voertuigen. Daarvan ontving 74,29% een positief antwoord, blijft 17,14% op een antwoord wachten en kreeg 8,57% hebben een negatief antwoord.
Van de bevraagde ondernemingen ervaart 31,65% liquiditeitsproblemen. Een belangrijke reden voor omzetverlies zijn de betalingsachterstanden van klanten  met cashflowproblemen tot gevolg. Maar liefst 35,44% van de vervoerders weet niet wat er de komende maanden met hun onderneming zal gebeuren en 10,13% vreest voor een faillissement.

In het licht van die weinig rooskleurige vooruitzichten hebben de ondernemers in het vervoer en de logistiek een mening over de exitstrategie die op het federaal en gewestelijke niveau moet worden gevolgd. Het beëindigen van de lockdown, uiteraard mits respect voor de hygiënische maatregelen en social distancing, is verreweg de voornaamste maatregel die de Belgische vervoerders op korte termijn vragen. Ook de toekenning van gewestelijke steun aan alle ondernemingen die door de crisis de deuren hebben gesloten of hun activiteiten serieus hebben zien verminderen, en meer investering in openbare werken om de economie aan te zwengelen, in samenwerking met lokale ondernemingen, staan tussen hun aanbevelingen.
 
Uiteraard vraagt de sector ook nu weer om een opgedreven strijd tegen sociale dumping en illegale cabotage en wordt een schorsing van de kilometerheffing, een indexeringsstop en betalingsuitstel gevraagd.
 
De sector vreest vooral dat de overheid na de crisis bij de vervoers- en logistieke bedrijven zal aankloppen om het begrotingstekort te beperken. “Meer nog dan het coronavirus vrezen veel ondernemers uit de vervoers- en logistieke sector de komende belastingtsunami”, meent Michaël Reul, secretaris-generaal bij UPTR.
 
Grafiek: UPTR

Recente nieuwsberichten

Data Analytics Inspiration Day 21 October

(Advertorial) Do you love networking? We love inspiration. Join us for the Data Analytics Inspiration Day on 21 October in the MeetDistrict Ghelamco Arena @KAA Gent Stadium from 5 to 8 pm. Register Hear Jo Caudron talk about how not only digital but also broad social and economic transformations are shaping our future: different living/working arrangements, new business models, more focus on local.

Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog

Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië.

Renault Trucks breidt gamma elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie uit

Renault Trucks, onderdeel van de Volvo Group, breidt zijn volledig elektrische range verder uit om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende wensen van de stadsdistributie. De fabrikant start met de serieproductie van een 19-tons Renault Trucks D Wide Z.E.

Lucardi krijgt meer grip op supply chain met Yellowstar

Met ongeveer 125 eigen winkels en een webshop is Lucardi een van de grootste juweliersketens van Nederland. Kenmerkend voor de winkels zijn het open winkelfront en de presentatie in glazen vitrines, waar klanten uit het aanbod aan sieraden en horloges kunnen kiezen.

Phi Data stelt Bart Anthonissen aan als key account manager voor klanten in de havens

Phi Data, creator en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, heeft Bart Anthonissen aangetrokken als key account manager voor de bedrijven actief in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Ook de logistieke hub in het Antwerpse Grobbendonk komt onder zijn vleugels terecht.

Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Calodar gaat voor digitale transformatie met SAP

Distributeur van sanitair Calodar uit Ham verdeelt al meer dan 60 jaar artikelen voor badkamers en toiletten aan retailers in de Benelux. Het assortiment van het familiebedrijf omvat duizenden artikels, gaande van badkuipen, douches en toiletten, over meubelen en kranen, tot het kleinste accessoire om dat alles te installeren.

Gratis tickets voor de S&OP Vendor Day van 13/10/2021

(Advertorial) Een onschuldige hand zal uit de inzendingen twee personen halen die een gratis ticket ontvangen ter waarde van 318 euro. Stuur een mail naar gunter.fonteyne@optimact.com met je naam, bedrijf, functie en e-mail adres.

Twintig Cases gebracht door uw collega’s supply chain managers!

Op 7 oktober maakt u kennis met oplossingen die bedrijven onlangs implementeerden. We sommen ze even op: Indaver, Ijspaleis, Ardo, ShopWeDo, Van Oirschot, ICI Paris XL, Duvel Moortgat, New Valmar, Denys, Pipelife, Albert Heijn, Perfetti Van Melle, Fresh Flow, Johnson&Johnson, Saint Gobain Weber Beamix, Maxeda, Arteco Coolants, Renson, DHL Supply Chain en Brussels Airport Cy.

Newpharma rust nieuw DC uit met goods-to-man technologie van Scallog

Binnenkort consolideert Newpharma zijn activiteiten in een nieuw distributiecentrum in Wandre, op een terrein nabij de Autonome Haven van Luik. Het moderne magazijn met een oppervlakte van 20.000m², op termijn uitbreidbaar tot 50.000m², zal worden uitgerust met technologie ontwikkeld door de Franse aanbieder van roboticaoplossingen Scallog.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.