Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Volgens het rapport worden wereldwijde supply chains momenteel bedreigd door een groot aantal factoren, waaronder inflatie, geopolitieke spanningen, te grote afhankelijkheid van bepaalde landen voor onderdelen, fluctuerende vrachttarieven en congestie in havens. Meer dan driekwart (77%) van de CPR-organisaties zegt dat geopolitieke kwesties de kosten en efficiëntie van supply chains beïnvloeden. Tegen die achtergrond kwam het rapport tot de conclusie dat ‘nearshoring’ en binnenlandse sourcing aan belang winnen nu organisaties een evenwicht tussen kosten en veerkracht proberen te vinden.

Verwacht wordt dat offshore inkoop tegen 2025 wereldwijd met 7% zal afnemen, terwijl nearshoring en binnenlandse sourcing met respectievelijk 4% en 3% zullen toenemen. Noord-Amerika voert de trend van nearshoring aan, met een verwachte stijging van nearshore inkoop met 9% in termen van dollarwaarde, een stijging van 4% in binnenlandse inkoop en een daling van 15% in offshore inkoop tegen 2025.

“Omdat verstoringen in de supply chain nieuwe uitdagingen blijven vormen voor ondernemingen in de consumptiegoederen- en retailsector, passen zij hun inkoopstrategieën aan om veerkracht op te bouwen. Door een evenwicht te vinden tussen kostenefficiëntie en veerkracht en tegelijkertijd te focussen op duurzaamheid en de circulaire economie, komen we een heel eind in het opzetten van supply chains die klaar zijn voor de toekomst en die winstgevende groei kunnen stimuleren”, aldus Lindsey Mazza, global retail lead bij Capgemini. “Om zich aan te passen en te gedijen, moeten CPR-organisaties zich ook richten op de voorbereiding op de feestdagen, die een winstgevende maar uitdagende periode kunnen zijn. Voorraden optimaliseren, supply chain-netwerken lokaal inrichten en alternatieve fulfilment-opties onderzoeken, kunnen bedrijven helpen om in deze periode beter voorbereid te zijn en aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Technologie en data zullen daarbij een sleutelrol spelen, of het nu gaat om de vraag te helpen bepalen, magazijnen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren of voor efficiënt fulfilment te zorgen.”

Voorraadtekorten verwacht

Seizoensgebondenheid is een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven actief in consumptiegoederen en retail. Onder de belangrijkste problemen die CPR-ondernemingen tijdens de feestdagen van 2023 verwachten, denkt 42% dat ze te maken zullen krijgen met voorraadproblemen of producttekorten, 38% verwacht late leveringen aan hun klanten als gevolg van vertraagde import en 35% van de ondernemingen voorziet een tekort aan arbeidskrachten.

Hogere kostenefficiëntie bovenaan de agenda

Volgens het rapport van Capgemini blijven bedrijven in 2023 voorzichtig optimistisch. CPR-organisaties richten zich op het opbouwen van kostenefficiëntie in supply chains met behulp van een betere planning, procesverbetering en automatisering. Voor 42% van de CPR-organisaties staat het verbeteren van de kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan de agenda voor de komende 12-18 maanden.

Om dat te bereiken is de overgrote meerderheid (82%) van de CPR-organisaties echter van mening dat hun supply chain aanzienlijk zal moeten veranderen. Verder geven bijna negen op de tien (86%) van de organisaties aan dat data en technologie een sleutelrol moeten spelen bij het veiligstellen van die transformatie. Van de technologieën die worden toegepast, geïmplementeerd en geschaald, voeren data management (56%), cloud computing (55%) en automatisering (52%) de boventoon als prioriteiten om kostenbesparingen te realiseren en inkomsten te verhogen.

Duurzaamheid blijft belangrijk, maar …

Driekwart van de bevraagde CPR-organisaties geeft aan dat ze bewust inspanningen leveren om duurzamer te worden. Ook erkennen bijna negen op de tien bedrijven (86%) dat ethische en verantwoorde inkoop, transport en productie essentieel zijn voor concurrentievoordeel. Bij de peiling in 2020 bedroeg dat percentage slechts 69%.

Toch heeft minder dan de helft van de bedrijven al duurzaamheidsinitiatieven ontplooid en uitgebreid, waarbij slechts 49% dat heeft gedaan voor verantwoorde inkoop, 45% voor circulair productontwerp en 45% voor recycleerbare verpakking. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van het niveau in 2020, laat het onderzoek zien dat de gemiddelde investeringen in duurzaamheid als percentage van de omzet licht zijn gedaald ten opzichte van 2020.

Hulp van data en analytics

De volatiele consumentenvraag beheren en tegelijkertijd de focus terugbrengen naar kostenefficiëntie is tegenwoordig een belangrijke prioriteit voor CPR-bedrijven. Naast strategische sourcing-strategieën benadrukt het rapport dat data en analytics zullen helpen om vraagvoorspelling, fulfilment en klantervaring te verbeteren. Het zal ook product- en portfolio-optimalisering en automatisering mogelijk maken, vooral in productie en opslag, wat kan leiden tot een verhoging van zowel de omzet als de marges. Het toepassen van de principes van de circulaire economie en meer transparantie in de supply chain kunnen hen helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Onderzoeksmethodologie

Het Capgemini Research Institute peilde in augustus en september 2023 bij 300 organisaties in de sector van consumptiegoederen en retail naar hun aanpak van de uitdagingen in de supply chain. Daarnaast werden diepte-interviews gehouden met senior executives uit de sector.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Productiviteitsstijging van 30 procent

(advertorial) American Dental Trading (ADT), marktleider in de Benelux op het gebied van levering van tandheelkundige producten, heeft door een investering in een mix van diverse opslag- en orderpicksystemen in zijn distributiecentrum in Oisterwijk (NL) een productiviteitsstijging van 30 procent behaald.

H.Essers opent chemie-site in Gentse haven

Gezien de toenemende activiteiten van H.Essers voor chemiebedrijven en de groeiende vraag van klanten naar totaaloplossingen in dat segment, kon een eigen site in Gent volgens de logistiek dienstverlener niet uitblijven. De nieuwe site, gelegen aan het Kluizendok in de Haven van Gent, werd officieel geopend in het bijzijn van strategische partner North Sea Port en geïnteresseerde chemiebedrijven met productieactiviteiten in Oost-Vlaanderen.

GLS investeert 20 miljoen euro in nieuw depot in Tongeren

Logistiek dienstverlener GLS bouwt een nieuwe Belgische vestiging op een terrein van ongeveer 60.000m² op het bedrijventerrein Tongeren-Oost, centraal gelegen tussen Hasselt en Luik, vlakbij de A13. De vestiging, die in het najaar van 2019 operationeel zal zijn, bestaat uit twee gebouwen die apart zullen worden ingezet voor de verwerking van pakket- en vrachtzendingen.

Flauraud automatiseert magazijn met Savoye

Flauraud is een dochteronderneming van PGA Motors-groep en een belangrijke Europese distributeur van auto-onderdelen voor meerdere merken. Om zijn productiviteit op te voeren en een groei in de goederenstromen en volumes te kunnen opvangen, besloot het bedrijf zijn 16.000m² grote logistieke hub in Clermont-Ferrand (FR) te automatiseren.

Transportvakbonden staken gesprekken met Ikea

De ITF (International Transport Workers’ Federation) en de ETF (European Transport Workers’ Federation), die de transportvakbonden in respectievelijk de wereld en Europa onder hun vleugels hebben, hebben een punt gezet achter jarenlange onderhandelingen met Ikea.

Netwerk Benelux heeft nieuwe general manager

Op 1 oktober ging Patricia de Wilde van start als general manager bij Netwerk Benelux. Zij richtte in 1997 haar eigen adviesbureau Qtrans op en was daarnaast de afgelopen jaren ook beleidsadviseur en manager vervoer bij Evofenedex. Het samenwerkingsverband Netwerk Benelux bestaat uit dertien transportbedrijven met locaties in Nederland en België.

WDP bouwt dc van 55.000m² voor Lidl in Breda

WDP is gestart met de realisatie van een nieuw distributiecentrum van circa 55.000m² voor Lidl op de site die voorheen eigendom was van The Greenery in Breda. Het nieuwbouwmagazijn vormt het sluitstuk van de (her)ontwikkeling van het terrein en de gebouwen die in 2015 door WDP werden verworven tot een modern logistiek park van in totaal ongeveer 85.000m², verhuurd aan meerdere klanten.

Samenwerking Aviko en Chep heeft grote impact op milieu

De Nederlandse aardappelproducent Aviko en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, sloten onlangs een samenwerking voor de Europese verspreiding van aardappelproducten op de typische blauwe Chep-pallets. De deal heeft een gigantische impact op het milieu: door in te stappen in het wereldwijde circulaire poolingsysteem van pallets van Chep, bespaart Aviko maar liefst 785.529 m3 hout en reduceert het 889 ton CO2.

MAN stuurt negen elektrische vrachtwagens de weg op in Oostenrijk

Onlangs heeft MAN zijn eerste negen elektrische vrachtwagens overgedragen aan negen ondernemingen die lid zijn van de Oostenrijkse Raad voor Duurzame Logistiek (CNL). Die ondernemingen zullen de volledig elektrische MAN TGM-modellen van 26 ton maandenlang inzetten bij hun normale dagelijkse logistieke en transportactiviteiten.

Robot in DHL-warehouse pickt tot 600 dozen per uur

DHL en Robomotive hebben op de DHL Supply Chain campus in het Nederlandse Beringe een robot pickingcell geïmplementeerd. De pickingcell met een geavanceerd vision-systeem kan tot 600 dozen per uur verwerken. Repetitieve taken verlopen daarmee sneller en efficiënter en artikelen kunnen vlug worden gewisseld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.