Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Crown voorziet Wave Work Assist Vehicle van V-Force lithium-ion technologie

Intralogistieke onderneming Crown heeft zijn Wave Work Assist Vehicle uitgerust met de V-Force lithium-ion batterijtechnologie. Klanten kunnen de WAV 60-serie van Crown vanaf nu in twee verschillende lithium-ion uitvoeringen bestellen: Voor gebruikelijke, alledaagse toepassingen biedt Crown de compacte V-Force lithium-ion batterij (24 volt, 105 ampère-uur) met een ingebouwde 50 ampère lader.

D’Ieteren zet Zetes in voor toekomstbestendige distributie

D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, Seat, Škoda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van België. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf.

Audax implementeert WMS met Consafe Logistics

Bijna dagelijks levert het Nederlandse Audax tijdschriften, boeken en kantoorartikelen aan ruim 150 eigen winkelpunten, 470 franchisewinkels en in totaal 5.500 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De historische groei van Audax Logistiek heeft geresulteerd in verschillende logistieke IT-systemen met veel maatwerk.

Jungheinrich opent tweede fabriek voor tweedehands heftrucks

Jungheinrich opent zijn tweede fabriek voor de revisie van tweedehands heftrucks in Ploiești (Roemenië). In de nieuwe vestiging van ongeveer 5.000m² zullen de elektrische meeloop handpallettrucks van het type EJE en elektrische heftrucks van het type EFG gereviseerd worden voor de Europese markt.

GreyOrange introduceert assisted picking m.b.v. Ranger Assist robot

GreyOrange, leverancier van oplossingen voor het moderniseren van fulfilment-operaties, gaat zijn GreyMatter AI-software optimaliseren door assisted picking bij orderverwerking mogelijk te maken met behulp van de nieuwe Ranger Assist-robot.

Slavenburg & Huyser zet Yellowstar in voor transitie naar 4PL

De Rotterdamse cargadoor en expediteur Slavenburg & Huyser ontwikkelt zich stapsgewijs tot een 4PL logistiek dienstverlener. Aan de basis daarvan staat een grote digitaliseringsslag. Met nieuwe software maakt het bedrijf elk wereldwijd traject vanaf het inkooporder van goederen tot aan de aflevering in real time zichtbaar voor de klant en zijn leveranciers, zodat waar nodig, direct kan worden bijgestuurd.

De tijd van wegwerppallets in e-commerce is voorbij

E-commerce boomt. En dat vraagt om efficiënte en flexibele leveringen aan online retailers. Maar weet jij hoeveel tijd en vooral geld je verliest door wegwerp- of ruilpallets te gebruiken, zeker met de huidige houtprijzen? Iris Ohyama stapte over naar CHEP-palletpooling voor hun e-commerce flows.

PTV bouwt nieuwe set planningscomponenten

PTV staat bekend als leverancier van softwarecomponenten voor mapping, routing, geocoding & optimisation. Na integratie van die componenten veranderen bestaande IT-systemen in een multifunctionele systemen met geïntegreerde functionaliteit voor onder meer het geocoderen van adressen, weergeven van kaarten, berekenen van routes en optimaliseren van ritten.

Reflex en Digilo werken samen voor realtime laadcontrole in logistieke centra

Reflex Logistics Solutions (Hardis Group), ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke uitvoering, gaat een partnership aan met Digilo, mede-ontwikkelaar en distributeur van Scanless Dock Control. Die oplossing maakt realtime crossdocking mogelijk in logistieke centra met behulp van iBeacon-technologie.

Savoye demonstreert Haipick Robot in Log!Ville

Na de eerdere aankondiging over de samenwerking met Hai Robotics, installeert Savoye een speciale demo-opstelling van de Haipick-oplossing in het demonstratiecentrum van Log!Ville in Niel. Voortaan kunnen logistiek managers er live kennismaken met de educatieve opstelling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.