Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

V-Zug bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met Jungheinrich

De Zwitserse fabrikant van huishoudelijke apparaten V-Zug maakt zijn vestiging van ongeveer 62.000 vierkante meter in Zug (Zwitserland) klaar voor de toekomst. Voor die vernieuwing doet het bedrijf een beroep op Jungheinrich, van wie het al langer hef- en magazijntrucks gebruikt.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.

Sensolus stelt met Track 1100 nieuwe IoT-tracker voor

Het Gentse bedrijf Sensolus, gespecialiseerd in traceer- en IoT-oplossingen, heeft zijn nieuwste tracker, de Track 1100, gelanceerd. De tracker stoelt op de energiezuinige NB-IoT-technologie (Narrowband Internet of Things), wat de low-power variant is van het gsm-netwerk waarover consumenten dagelijks communiceren.

Creating Your Digital Twin.

(Advertorial) A closer look at the new digital technologies and the enterprise transformation brought about by them. Join Miguel Van Asch in his discussion with Logistics Matters. Another highly recommended episode for you to watch: https://www.ahlers.com/en/news/business-cases-stories/podcast-digital-twin

Elevate-IT breidt uit en opent vestiging in Frankrijk

Als partner van Boltrics Professionals ondersteunt Elevate-IT al sinds 2014 logistiek dienstverleners in België en Spanje om hun bedrijfs- en logistieke processen te stroomlijnen met 3PL Dynamics. Het bedrijf uit Kontich breidt zijn IT-support nu ook uit naar Frankrijk.

Gentse organisaties creëren centrum voor circulaire economie

In het oude Manchester-gebouw op de oude Vynckier-site langs de Nieuwevaart in Gent is de circulaire incubator Circômplex geopend. Het betreft een ruimte van 5.000m² waarin start-ups, maar ook gevestigde waarden en onderwijsinstellingen kunnen experimenteren, innoveren en samenwerken.

Shypple gaat internationaal met opening Belgisch kantoor

Sinds 2016 is Shypple een digitale freight forwarding service, die intussen meer dan 3.000 bedrijven verbindt. Het technologiegedreven Shypple-platform biedt bedrijven end-to-end transparantie en controle over hun volledige supply chain. De digitale expediteur uit Rotterdam heeft nu ook een vestiging aan de haven van Antwerpen geopend.

Coolblue opent tv- en witgoeddepot voor Wallonië in Nijvel

Om in te spelen op de groei in Brussel en Wallonië, heeft Coolblue een derde Belgisch tv- en witgoeddepot geopend. Na Gent en Antwerpen, beschikt het e-commercebedrijf nu ook over een depot in Nijvel. Vanuit het nieuwe depot bezorgt en installeert Coolblue met zijn eigen bezorgservice CoolblueBezorgt alle grote producten, zoals wasmachines, koelkasten en televisies, aan klanten in Brussel en Wallonië.

Is jouw e-commerce klaar voor een circulaire toekomst?

(Advertorial) Door de covidpandemie heeft e-commerce nu écht zijn plek gevonden in ons koopgedrag. Maar daardoor moet de e-commerce logistiek aan nieuwe en specifieke eisen voldoen. Snelheid, flexibiliteit, beschikbaarheid en duurzaamheid staan bij shoppers voorop.

Supply Chain Innovations, hét netwerk voor de Supply Chain Professional!

Op 31 maart 2022 maakt u kennis met tientallen innovaties, voorgesteld door uiteenlopende bedrijven, allemaal passend binnen het brede kader van supply chain management. Tijdens Supply Chain Innovations lopen uiteenzettingen in 8 parallelle stromen!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.