Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Knapp en Covariant bekrachtigen partnership voor robotoplossingen met AI

Om hun marktpositie op het vlak van AI-oplossingen kracht bij te zetten, versterken technologiebedrijf Knapp en AI-roboticasoftwarebedrijf Covariant hun samenwerking. Beide partijen hebben samen al meerdere projecten gerealiseerd met Knapp-robots in het middelpunt.

SIG optimaliseert last mile delivery met Descartes

Met het oplossingspakket van Descartes heeft SIG, leverancier van gespecialiseerde isolatie en duurzame bouwproducten- en oplossingen in Europa, haar last mile delivery geoptimaliseerd. Met de geavanceerde optimalisatietechnologie van Descartes kan de organisatie routes tot de laatste kilometers verbeteren en afspraken met klanten beter nakomen.

Bluecrux en OMP slaan handen in elkaar voor complexe transformatieprojecten

Na hun jarenlange samenwerking op verschillende digitale supply chain transformatieprojecten schalen beide bedrijven hun strategisch partnership op wat betreft wereldwijde klanten binnen de life science, FMCG’s en chemie. Intussen leverden Bluecrux en OMP al grootschalige digitale transformatieprojecten op voor meerdere Fortune 500 bedrijven met complexe supply chains.

Jungheinrich en Ziegler gaan samenwerken voor nationaal transport

Vanaf deze maand verzorgt Ziegler het transport voor heftruckfabrikant Jungheinrich binnen België en Luxemburg. De samenwerking omvat het transport van nieuwe, tweedehands- en huurtrucks. Doorslaggevend bij de selectie van de nieuwe transporteur waren de flexibiliteit en de service die Ziegler kon bieden.

TGW creëert sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

Leverancier van material handling oplossingen TGW bouwt momenteel een hoogperformant fulfillment center voor de Belgische grocery specialist UpFresh in de havenstad Oostende. De oplevering is gepland voor november 2023. De automatisering moet het bedrijf meer flexibiliteit bieden, de operationele kosten verlagen en zijjn ambitieuze groeidoelstellingen helpen halen.

Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR) krijgen nieuw gezamenlijk hoofdkantoor

Binnenkort starten Universal Robots en Mobile Industrial Robots met de bouw van hun gezamenlijke ultramoderne hoofdkantoor in het Deense Odense. Het gebouw zal plaats bieden aan maximaal 600 medewerkers en wordt 's werelds grootste hub voor cobots en autonome mobiele robots (AMR) met een oppervlakte van zo’n 20.000m².

Liquiditeit van het bedrijf verhogen en voorraadkosten verlagen door middel van beter voorraadbeheer.

Een geoptimaliseerde voorraad leidt tot minder kapitaalsbenutting en een hogere liquiditeit. Door gericht voorraadbeheer kunnen overbodige huur-, exploitatie-, onderhouds- en personeelskosten worden bespaard.

Ducona Holland kiest Dematic voor nieuwe automatiseringsoplossing

Op zijn site in het Nederlandse Aalten produceert Ducona gestandaardiseerde en op maat gemaakte PET-verpakkingen. Om de opslagcapaciteit en efficiëntie te verhogen, leverde Dematic er een automatiseringsoplossing, gebaseerd op Autonomous Mobile Robots (AMR’s) en een 2D-shuttlesysteem.

Toyota Industries Corporation neemt Viastore over

Sinds de acquisitie van Vanderlande Industries, vijf jaar geleden, biedt Toyota Industries al uitgebreide oplossingen om de logistieke processen van zijn klanten te automatiseren. Dat gebeurt vooral via de dochteronderneming in Nederland. Met de acquisitie van de Duitse integrator van logistieke systemen wil Toyota nu zijn Logistics Solutions Business versterken.

Peripass kondigt technologische samenwerking met Nedap Security aan

Peripass biedt verschillende yard management oplossingen voor logistiek, retail en productie. Daarmee wordt de kloof tussen magazijn en transportactiviteiten overbrugd. De integratie van Peripass en Nedap Security moet zorgen voor realtime visibiliteit, een vlottere communicatie met vrachtwagenchauffeurs en een grotere veiligheid op logistieke sites.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.