Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Fabriek Logistiek officieel geopend

De POM Oost-Vlaanderen en de VDAB hebben Fabriek Logistiek, de eerste logistieke testruimte van België, officieel geopend. Fabriek Logistiek, gelegen op bedrijvenpark Tech Lane Ghent langs de E40/E17 in Zwijnaarde, brengt alle logistieke toepassingen en nieuwe technologieën, kennis en ervaring, theorie en expertise samen en stelt die ter beschikking van logistieke bedrijven.

DB Schenker breidt uit met luchtvrachtvestiging in Eindhoven

Eerder deze maand opende logistiek dienstverlener DB Schenker een nieuwe luchtvrachtvestiging in Eindhoven. De crossdockoperatie is gericht op het behandelen van goederen uit de hightech- en semiconductorbranche. Het multifunctionele, energie-efficiënte en gasloze pand is TAPA-A gecertificeerd en voldoet aan de huidige duurzaamheidseisen.

Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven.

Sonepar Group gaat distributienetwerk transformeren met Manhattan Active Warehouse Management

Als reactie op de aanzienlijke e-commercegroei en de vraag van klanten naar een naadloze digitale en fysieke ervaring, heeft Sonepar Group beslist zijn huidige Manhattan Active Warehouse Management oplossing uit te breiden. De Franse distributeur van elektrische producten, systemen en diensten investeert verder in de oplossingen van Manhattan om zijn wereldwijde distributienetwerk te transformeren en te harmoniseren.

Braziliaanse omnichannel fashion retailer automatiseert logistiek met Knapp

Voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Cabreúva, São Paulo, doet de Braziliaanse omnichannel fashion retailer Lojas Renner een beroep op Knapp. Het nieuwe DC, dat nog in 2022 in gebruik moet worden genomen, wordt o.a.

Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte.

De nieuwe H35 - H50: krachtpatser voor alle seizoenen

(Advertorial) Modder, harde regen, slijk… de nieuwe Linde H35 - H50 heftrucks bieden u de ideale heftruck voor deze uitdagende omstandigheden. Ze zijn niet enkel uiterst ergonomisch en veilig, maar tillen de revolutionaire Linde 1202 heftruckreeks bovendien naar een nóg hoger niveau, met hefvermogens tot 5 ton.

Nieuw logistiek centrum voor Nippon Express (België)

Nippon Express (België) nv/sa, een groepsbedrijf van Nippon Express Holdings, Inc., opende onlangs zijn vierde bedrijfslocatie in België. Het ‘Genk Logistics Centre’, gelegen aan de Henry Fordlaan in Genk Green Logistics Park, grenst aan de binnenvaartterminalhaven in de haven van Antwerpen en bevindt zich op een locatie die spoorwegterminals van andere Europese bestemmingen met de luchthaven van Luik verbindt.

OMP en Rulex gaan samen innovatie in de data value chain stimuleren

OMP en Rulex bundelen hun krachten om innovatieve data value stream technologieën te integreren in supply chain management. De Unison Planning Solution van OMP, in combinatie met de aanpak van Rulex voor datakwaliteit en automatisering van besluitvorming, moet klanten in staat stellen een robuuster en geautomatiseerd datagestuurd supply chain planningsproces te implementeren.

Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK

De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.